Diabilder, magasinerade minnen från förr

Jamendåså... nu har jag gått igenom fars alla diabilder, som visade sig vara långt fler än jag kom ihåg. Det fanns runt 4000 bilder i diamagasin, från 1969 fram till år 2000. 
Här är 6 av mina egna diabilder på far "in action" under ca 1985-1995 som jag digitaliserade för några år sedan. 
Nu har jag gått igenom mina, fars och svärfars diabilder. Det var många bilder som jag helt glömt bort. Jag har rensat bort en hel del och nu är de med, familj, släkt och vänner kvar även de med motiv som visar en tidsanda eller vyer som nu är borta. Det blev ändå för många diamagasin kvar för att det skall kännas lätthanterligt, men nu får det vara så här. 
Bild:
1. Fluxfallet i Molla. 2. Slussområdet i Trollhättan. 3. Varhelst ett fotomotiv fanns. 4. På Ätran vid utloppet från Åsunden. 5. Där svampar fanns. 6. Campingsommar i Halland. 

Kommentarer

  1. Här väcks minnen från förr och jag tycker att du har gjort en fantastisk arbetsinsats och klok. Så får tiden utvisa vad som händer sen.
    Varför jag säger så? Min far var fotograf och hade massor med dia förutom mycket pappersfoton. Från uppdrag om att dokumentera historia, natur m m. Och porträtt.
    Men, när han dog ville min bror ha dem att förvara och gå igenom.
    Min bror dog tyvärr helt oväntat, en frisk, vältränad och aktiv person men med stressfullt yrke. Han föll med kaffekoppen i handen, och hann säga ett ord och sen inget mer.
    Och vid den bouppteckningen försvann alla foton. Och det känns tragiskt. Där fanns jag med som barn på alla naturutflykter. Och tänker på allt arbete som låg bakom allt. Vi älskade pappas helgvisningar på duk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt tråkigt att din fars bilder försvann. När min svärfar dog tog jag hand om alla bilder, mestadels pappersbilder. Jag digitaliserade dem och lade ut dem på en länk så alla barn och barnbarn kunde ta hem bilderna. Albumen togs sedan omhand av ett barnbarn. Diabilderna från svärfar har jag kvar i min ägo jag känner att de får stanna här. Nu har jag även min fars bilder vilket känns bra.Tack Monica för kommentar.

      Radera
    2. Så sorgligt att läsa Monicas inlägg! Läs också gärna inlägg på min Facebookgrupp "Det gamla Arvika"! Om nu webmaster godkänner "reklamen"? https://www.facebook.com/groups/4123255744378747/posts/6947094145328212/

      Radera
    3. Du har så rätt, även om jag efter ha bläddrat igenom gamla tidningar och fotat av saker som du vet varit nödgad att slänga då jag inte hittade någon som ville ta över. Även fina nostalgiböckar var svårt att bli av med men lyckades till slut... allt i och med flytt från hus till lägenhet.

      Radera
  2. Så "mysiga" bilder. Kul att se varifrån du har ärvt ditt fotointresse. Även Åke har ju sin fars gener. Så kul att intresset har "ärvts ned" så att säga. Hur är det med dina barn och barnbarn? Är de också fotointresserade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn är inte det minsta intresserade av fotografering.

      Radera
  3. Vilka härliga minnen dia och neg kan ge
    Gott Nytt År

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare