Från ett diapositiv



En bild jag gillar på något sätt, inget mästerverk varken komposition eller tekniskt. Men visst är det så att vissa bilder håller över decennier, man kan inte säga varför men något är det. Kanske är det så att det fångar ett minne eller en tid på ett bra sätt
Det är min far som sitter i båten på ån Ätran några hundra meter in från utloppet från sjön Åsunden och det är i slutet av 80-talet. Far har sin nyinköpta Nikon F-301 med en Tokinazoom på 100-300mm påmonterad.
Under dessa år hade mitt intresse för fotografering också väckt hans något insomnande fotointresse som tog fart igen under 80-talet.
Hur det än var så var det han som gjorde att jag började fota, kanske inte handfast utan mer att jag blev nyfiken på det. Hans kamera var alltid med under mina barn- och ungdomsår, precis som jag har i stort sett dagligen.
Fast under delar av 60-talet blev det inte mycket fotande från hans sida. Kanske var det en hobby som var dyr under dessa år och annat fick prioriteras i familjen.
I dagens läge fotar ju alla barn och ungdomar med sina mobiler, bilder som kanske försvinner lika fort som de knäpps. Vid min 20-års dag fick jag min första kamera. Att jag inte köpt en tidigare känns lite konstigt kan jag tycka idag eftersom jag jobbade från jag var 16 år, men då prioriterades annat från min sida. Inte ens en billig Instamatic hade jag under tonåren. Men då i mitten av 70-talet började jag fota på allvar, mest festbilder kanske och på bilarna.

Efter 10-15 år under 80-90-talen mattades fotointresset av igen för min far i takt med den digitala bilden kom. De analoga Nikonkamerorna fick lägga i fotoväskan längst in i garderoben. Ett försök gjordes att ta upp intresset igen i och med att han köpte en Sony digitalkompakt. Men har man inte dator eller riktigt förstår den digitala biten blir intresset och känslan inte den samma längre. Tekniken springer ifrån ens kunnande och man varken kan eller orkar ta till sig det nya, så har det väl alltid varit. Men alla diamagasinen finns kvar i någon garderob i barndomshemmet, och jag har diaprojektorer som fungerar. Jag är glad att det analoga fotograferandet var en relativt dyr hobby, det gjorde att bilderna sparades och vårdades på ett helt annat sätt än i dag.

Kommentarer

  1. gillar din text och bild ! gillar framför allt dom sista text raderna för du har så rätt i det du skriver !

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer