En Nikkor 35:a



Ett av mina mest använda objektiv på den analoga tiden var en Nikkor 35mm f2.0. På den tiden var det mitt normalobjektiv, det som satt på den mesta tiden. För 62° i bildvinkel passade mig. I APS-C-världen blir det lite annorlunda, här blir en 35mm likvärdigt med ett 50mm objektiv med en bildvinkel på ca 46°.
Hur som helst, när jag nu bytte system från Sony till Nikon [länk] så ville jag utöver min kitzoom (som verkligen är bra) ha ett fast objektiv med något bättre ljusstyrka men med överkomligt pris.
Valet stog mellan ett Nifty-Fifty (50mm) eller denna 35mm, båda har väl blivit väldigt populära på grund av sin fina bildkvalitet till det pris de har. Båda har relativt bra ljusstyrka på f1.8, som kan vara bra nu under den mörka årstiden

Jag hittade denna 35:a på facebook marketplace, med ett tillhörande Nikon D5100, dock var kamerahuset inte fungerande sa säljaren, men jag hoppades att det skulle kunna gå att fixa med lite pill och en portion tur.
Nu visade det sig att säljaren nog gjort allt i sin makt för att få kamerahuset att fungera, så där gick jag bet.
Men batteri och laddare kunde jag använda.
Nu hoppas jag bara att objektivet levererar i den kvalitet som alla testare påstår.

Mitt utlåtande efter lång tid av test [länk]

Kommentarer

  1. en 35a ligger högt på min önskelista, gillar den brännvidden
    ligger perfekt mellan 50 och 85

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas jag skall bli nöjd med den. I min analoga spegelreflexbörjan 1979, bytte jag in mina dåvarande två objektiv mot ett Pentax 50mm f1.4 och körde bara med den normalen under lång tid.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer