AF-S Nikkor 35mm f1,8G är dålig

Var man än läser så får Nikons billiga 35mm 1,8 lovord och har man inte denna i sin fotoväska är den inte komplett. Jag gick givetvis på detta [länk] och köpte en.
Mitt omdöme blir: Objektivet var en besvikelse, om fler användare anser att det inte håller måttet vet jag inte, men jag ser på nätet att i många Nikonpaket som är till salu finns det en 35:a. Objektivet hade svårt att sätta fokus, jag fick försöka med flera bilder trots att jag körde 1-punkts autofokus för att veta exakt var fokus skulle sättas. När det blev rätt fokus, så var skärpan inte överdrivet bra, bra men inte bättre än kitzoomen AF-S 18-55GII VRII anser jag.
Av ca 7 bilder på samma motiv samma avstånd fick jag ca 1 där skärpan låg rätt.
Vid bländare 8-11 tog visserligen skärpedjupet sin del, men varför skall man då ha en 1,8 optik när man inte kan fota på den bländaren eller 2.0 - 2,8.

Nä, billig och dålig är mitt betyg på denna Nikkor 35mm f1,8. En mening på nåt forum sa att fokuseringen fungerar dåligt med denna 35mm då de monteras på D3xxx och D5xxx serien.
1 av tusentals lovord... ja 2 med mig då :-)

Jo jag sålde den med någon 100-lapp i förlust till en som hade D7xxx serien.

Kommentarer

  1. Det här med objektiv är rätt spännande. Man kan i stort sett få vilket resultat som helst. Jag köpte ett tele på Cyberfoto för ngt år sedan och hade stora problem, fungerade endast på blixt för att jag skulle vara nöjd. Skickade in det osv. De hade testat det med en lika kamera och de vad man fick liksom. Men jag sa ju att jag ville ha ett bra objektiv osv. Det slutade med att dom ville jag skulle skicka in min kamera liksom, aldrig sa jag funkar så bra på mina andra objektiv här hemma. Media Market

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad som hände, har du ett max för tecken kanske? Media Market vart mitt nästa ställe, där kan man klämma och känna och prova liksom. Jo jag hade fått på Cyberfoto vad jag betalade för. Lugn och stilla nu sa jag, jag ville ha ett bra objektiv utan att diskutera pris. Men man lär sig av sina misstag... Jag vill också minnas att de skickade en bild och visade hur det lirade ihop med deras kamera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Cyberphoto är denna 35:a Guldklass. Men det går jag inte på längre. Sedan kan man diskutera om man längre behöver ljusstarka objektiv med dagens enorma ISO-utveckling. Okej ett litet skärpedjup blir det ju på 1,4-2,0 men då gäller det att det sätter skärpan där man vill ha den också. På den analoga tiden fick man en fin och ljus sökare/mattskiva med ett objektiv på dessa bländaröppningar.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer