En spegelreflex

Jag, som många andra, har mer eller mindre svårt att vid vissa tillfällen se motivet eller få närvarokänsla när jag fotar via en kameradisplay.
Lite frustrerande att oftast slänga iväg ett antal bilder där jag ser att jag får med ungefär det jag vill ha med, för att sedan hemma vid datorn komponera och rätta till bilden.
Nu skall sägas i rättvisans namn att detta oftast är under extremt soliga dagar och att det oftast blir bra, man får lite vana av det också.

Jag har under en längre tid nu tänkt att jag skulle köpa en spegelreflexkamera igen efter cirka 5-6 år med mina "displaykameror".

Jag har under månader/år läst recensiononer av olika märken och modeller och alltid har en modell utkristalliserats av vad jag kan förstå skulle passa mig efter nuvarande förhållanden. En så kallad instegs- och nybörjarmodell av märket Nikon.
Nu kan jag kanske inte kalla mig nybörjare och inte heller behöver jag något insteg på fotografering- och kameraområdet.
Jag lägger också väldigt liten notis om vad fotobranschen kallar nybörjar- och instegsmodeller.

Ofta känner jag att många nybörjare där ute köper alldeles för dyra och avancerade kameror utan att ha någon koll på vad de köper, bara att någon "initierad" säger att detta är den "bästa modellen".

Jag vet vad jag i verkligheten nyttjar på en kamera och vilka motiv jag fotar. Då kokar allt ned till ungefär denna Nikon D3300, en instegsmodell med det lilla extra som jag ser att jag vill ha.

Plus för denna var att den klarar minst 700 bilder på en batteriladdning (min Sony klarar i bästa fall 300 bilder) det gör att jag på kortare resor inte behöver tänka på laddare eller extra batteri.
Den har samma sensor (24mp) och processor (Exceed 4) som de dyrare modellerna, bildkvaliteten där är alltså densamma.
Greppvänlig men inte för tung Jag vill kunna ha den över axeln under mina stadspromenader.

Jag köpte den beg. med LoweProväska och 32 gb minneskort. Den har bara använts för 250 bilder :-)
Troligen var det någon som hellre fotade med sin smartphone, vilket jag kan förstå.

Blixten är en SB-300 som köpte jag till min Nikon A och den passar perfekt även till denna.

Mina länkar till Nikon A & Nikon A

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer