Kommer ni ihåg Södra Torget i Borås

Även kallat busstorget. Där sammanstrålade i stort sett alla linjer men främst alla Borås stadsbusslinjer. Med åren kom också vissa av landsbygdslinjerna att ta sin linjesträckning över Södra Torget. Som bussförare på SJ-Buss, Swebus och Linjebuss under 1979-2000 angjorde jag Sö.T under många år. 

Härifrån kunde man som resenär ta sig i stort sett vart som helst i Borås kommun och omnejd. Det var trångt, det var rörigt, bussar körde runt inne på busstorget för att komma till rätt hållplatsläge. Resenärer sprang kors och tvärs framför bussarna för att hinna med sitt byte till annan linje. Under åren hade överförfriskade personer ofta sin plats på någon av bänkarna eller i någon av de större busskurerna. Äldre barn och tonåringar samlades här på torget. Så var det under decennier! 

De vanliga stadsbussarna blev plötsligt stora långa ledbussar som skulle manövreras in på ett torg som inte var anpassat för dessa längder på fordonen. Med skickliga bussförare och med guds försyn hände väldigt få olyckor mellan resenärer och bussar. Det var en plats där det alltid var folk även de som inte skulle resa med en buss på timmar framåt. 

Men så plötsligt för något år sedan hände något. Ansvariga (Borås kommun & Västtrafik) fick plötsligt upp ögonen för trafiksituationen inne på Södra Torget. Stadstrafiken skulle inte ha en knutpunkt, nej nu skulle resenärerna ta sig till fots mellan de olika linjerna ibland upp till 500 meter för att komma på en annan busslinje. Södra Torget skulle bli en grönskande oas. Arbetet började i samma slag som busslinjerna skingrades på torget. Förvirrade resenärer hade svårt att hitta sin linje och till vilken gata de skulle gå/springa till för att komma på rätt buss och linje. Snart började klagomål och insändare, den ena mer förbannad än den andra av förvirrade resenärer och rörelsehindrade. Snart kom insändare om att den grönskande oasen och viloplats mest var eller såg ut som tom öken, inte en människa sökte sig dit. 

Men hur det än är så kan jag förstå båda parter, för som bussförare var det inte en bra arbetssituation under de år jag körde. Under 00-10-talen kunde jag se och arbeta med kollektivtrafiken på alla andra orter och knutpunkter och såg där bra och smidiga lösningar. 

Under de senare yrkesåren fotodokumenterade jag mycket av kollektivtrafiken i länet och här kommer några av mina bilder från just Södra Torget i Borås åren 2009-2011. Under dessa år hade ännu inte ledbussarna gjort sitt intåg.

Under några år använde man Söderbrogatan strax utanför Södra Torget för busslinjerna som trafikerade samhällena utanför Borås stad.

Nu undrar kanske ni hur det ser ut idag. Mitt inlägg från förra året visar de två första bilderna i inlägget hur det ser ut 2024:

 https://kulturinatur.blogspot.com/2024/01/turist-i-sin-egen-stad.html

Kommentarer

  1. S o m jag beundrar busschaufförer! Vilket ansvar dom har! Det dyrbaraste vi har som föräldrar ska skjutsas hem från skolorna .., det kan vara dåligt väglag och kanske irriterade resenärer och som här på bilderna - trångt och bökigt -. Glömmer aldrig bussresan från Malå till Lycksele i vinterväglag, smala vägar och möten med timmerbilar. Chauffören var en ung man från Somalia och han körde helt underbart.
    (Ja, varför skulle han nu inte göra det ..?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort ansvar har man. Förr var det kanske mer att man verkligen ville bli bussförare. Man hoppas ju att det är så numera också, för yrkets status och kunnande.
      Tänkte på det när jag i veckan såg en kvinna som då var nybakad bussförare och jag pratade med henne då och hon sa klart och tydligt att jag skall inte vara bussförare så länge, kanske över sommaren bara. För hon hade andra yrkesplaner. Nu har det nog gått 20 år och hon hade fortfarande bussuniformen på sig när jag såg henne. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.