Turist i sin egen stad

… och staden är Borås och området för dessa bilder är på och runt Södra Torget som nyligen genom gått en stor förändring efter ca 60 år som ett resecenter för resenärer som reste med lokaltrafiken i Borås. Här levde ett ålderdomligt hållplatssystem kvar som jag vet många med mig såg som trafikfarligt för resenärerna. Nu är alla hållplatslägen kors och tvärs borta och här finns nu en öppen fin plats, nygjorda planteringar och med tiden kommer den att bli riktigt fin. Området runt Viskan som rinner genom Borås har också under många år nu öppnats upp, smyckats och gjorts tillgängligt på ett vackert sätt. I morse (2023-05-15) var jag en lång stund på platserna bilderna visar då bilen var på service, allt medan solen steg över hustaken. När jag nu inte bor i Borås kan jag se staden lite mer som en turist, lite vemodigt kan det kanske kännas ibland men det är bara 4 lätta mil = ca 35 minuter vilket är ca 10 minuter längre tid än det tog med stadsbussen ned till centrum då vi bodde i en villastadsdel väster om stan.

Canon G7X Mk2

Kommentarer

  1. Borås är en fin stad med en intressant textilhistoria. "Alla" kataloger tror jag som familjen fick kom från Borås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så var det under många år.

      Radera
  2. Så vackra bilder från Borås. Några kvinnor matchar ju trädens blad åxå. Hon i hörlurar var ju fränast :) Jag såg på en anna blogg idag fiskar som är målade på en bro där vid Viskan... Sista bilden var ju urtjusigt fotograferad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matchningen blev lite extra tycker jag.

      Radera
  3. Fina bilder som gör längtan till våren än mer påtaglig. Man blir lätt hemmablind, för visst innehåller orten man bor på mycket att visa upp för omvärlden. Har tyvärr bara passerat förbi Borås, men jag har i dina inlägg förstått att stan innehåller mycket fint och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemmablind blir man. Till våren har du ju alla möjligheter att dokumentera din stad nu när dagen P snart är här.

      Radera
  4. För mig, som uppväxt i Vårgårda, var både Borås och Göteborg de stora städerna som man åkte till.
    Genom jobbet har jag varit en hel del på kurser och legat på hotell i Borås och senare i livet har äldste sonen bosatt sig en bit utanför, i Gånghester, men numera bor den familjen i ett nytt hus mer åt Dalsjöfors till.
    Borås är både en textil- och konstnärligt vacker stad. Alla kul statyer och muralmålningar inte att förglömma.
    Vackra blomster ger mig en längtan till våren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå jag känner till Gånghester och Dalsjöfors och områdena runt väldigt bra. Gick i högstadiet i Dalsjöfors och där var ju centralort för oss som var uppvuxna i Dannike där jag kommer ursprungligen ifrån.

      Radera
  5. Just den här årstiden tror jag vi ska försöka komma till Borås och få till vår promenad bland all gatukonst! Så vi längtar till körsbärsblom och vår när vi ser dina fina bilder, speciellt nu när dimman dragit in idag igen..,.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ni kommer att tycka om att flanera bland alla street art verk och andra offentliga konstverk.

      Radera
  6. Har ju alltid gillat Borås skarpt inte minst för stadens främjande av graffiti. Kul att stan nu också har fått ett fint torg. Och stämningen i dina bilder är vårlik, nåt jag uppskattar speciellt mycket så här års:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ju kanske hoppats att No Limit hade fortsatt med jämna mellanrum men 2020 blev nog den sista gången.

      Radera
  7. Fantastiska bilder! Gillar Borås, har ju varit föreläsare på högskolan där så jag hängde där en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Kul, då känner du till Borås.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer