Fokuserad

2017-07-01. Borås. Sony NEX-6.

Vissa bilder jag fotat genom åren är jag lite mer nöjd med, jag kan inte säga varför, men så är det. Med "Street photography" är det kanske mest fotografen som är nöjd med bilden eller som många säger att man "fångat" motivet. Kanske säger inte bilden så mycket för andra. 
Denna tjej stod och fotade koncentrerat och jag slängde iväg tre bilder mot henne. Jag gillar hennes lite tuffa framtoning och det där lilla blänket i ögat från ljuset i motivet genom sökaren. 

Jag tänker ofta att jag vill på något sätt återuppliva de där åren då vi fotade mycket "street". Både i Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Men känslan och att hitta den där fotobubblan vill inte riktigt infinna sig.

Vid samma plats som jag fotade tjejen fångade jag en man med en kamera jag aldrig sett innan. Kameramannen

Känner mig nu lite trött på vårens och sommarens alla naturbilder så en gammal "Street photo"-bild måste nog in i flödet allt eftersom. 
Denna bild arkiveras under Gatuscen där finns 181 stycken blandade från tiden det begav sig.

Kommentarer

  1. Street photography var ju alltid ditt signum tillsammans med termosen, smörgåsen och olika fikastunder i caféer som med fördel hade neonskyltar.
    Du har alltid vågat ta bilder på människor och "lekt" paparazzi. Men stor framgång kan jag säga och alltid inom ramen vad "lagen" tillåter.
    Du är egentligen den som inspirerat mig att använda min zoom ganska ofta och ta bilder på människor. Att leka mammarazzi är oerhört roligt kan jag tycka, även om jag inte är i din klass.
    Sedan beror det lite på var man ägnar sig år gatufotografi. Tranemo är kanske inte lika "upphetsande" som Borås eller en storstad, där det finns betydligt flera "motiv". Antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det måste oftast till en storstad för att folk skall vara naturliga och som inte bryr sig om en kamera.

      Radera
  2. Jag som inte följt dig så länge visste inte om din tid med Street foto. Jag har aldrig känt mig bekväm med att fotografera främmande människor men beundrar de som vågar och kan. Igår var vi och tittade på en utställning där en härifrån ställer ut gatufoto, fotat huvudsakligen i Göteborg. Du kan gå in och titta på hennes Instagramkonto linsvens om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå jag följer henne, hon tar härliga och glada bilder på folk!

      Radera
  3. Gatufoto är alltid roligt :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.