Kameramannen

Jag lade först märke till den snygga Leicaväskan som hängde över axeln på en man i folkmassan på SMveckan, en väska i ljusbrunt läder som andades hög klass. När jag lyfte blicken såg jag en kamera jag aldrig sett i händerna på någon innan, frågan är om jag ens sett den på bild. Var det en helt ny modell? Jag var bara tvungen att försöka få till en bild gärna framifrån så att jag såg modellen på kameran så jag kunde kolla upp detta hemma vid datorn. Men det var omöjligt i folkmassan och jag ville inte vara framfusig och tränga mig på mannen som intresserat följde evenemanget där i fäktarringen.



Väl hemma lyckades jag hitta en bild som överensstämde, Leica Digilux 1, stod det.
Fakta gav att denna kamera kom ut 2002 och specifikationerna lyder: 4 Megapixel på en 1/1.76 tums CCD Sensor. Objektivet ett Leica Summicron Vario 33–100mm med ljusstyrka F2.0 - F2.5. LCD på 2,5 tum tillsammans med en genomsiktssökare. ISO ligger mellan 100-400. 4 bilder per sekund. Vikt 455 gram.

Kameran kostade ca 9000 kronor år 2002!
Priset på väskan framgick inte men släng på en tusenlapp till.

Så detta var en digitalkamera från den digitala kompaktkamerans barndom. Kvalitet lönar sig.



Kommentarer