I mörkrummet

I slutet av 1980-talet tänkte jag att visst skulle det vara skoj att börja fota svartvitt och att testa att framkalla film och kopiera till pappersbilder. Det outnyttjade bastuutrymmet i källaren på vår villa passade utmärkt som mörkrum, närhet till vatten och utan fönster, det var lätt att få till ett perfekt mörkrum. En Durst M605 BW köptes på Ars foto på Sjöbo i Borås. Jag började ladda min Nikon FE med svartvit film. 
Under tiden gick jag med i SJ Fotoklubb (Statens Järnvägar) Boråsområdet. Lägligt anordnades en SJ Foto Riksorganisation mörkrumskurs och nu hade jag fått lite vana på mörkrumsarbetet. Dessutom hade vi tillgång till ett stort mörkrum i SJ's lokaler (bilderna här under)

1993 tyckte vi lite yngre att det var dags att dra liv i en något förgubbad tillvaro på SJ fotoklubb Borås.
Så jag anordnade en helgkurs i svartvit foto i klubbens mörkrum. Skrev ihop en instruktionsfolder om vad kursen skulle handla om. Allt från kamerans grundläggande funktioner, till att ladda film, ge oss ut på stan och fota, in till mörkrummet och ta ur filmerna och framkalla filmen och sedan kopiera negativen till papperskopior. 5-6 stycken kvinnliga kollegor tyckte det skulle vara skoj och intressant att pyssla med detta. Det var en trevlig helg.


Efter att jag fuskat klart med framkallning av svartvit film och kopiering av denna till pappersbilder, så var det dags att ta tag i det tidskrävande och svåraste (enligt mig) i ett mörkrum, nämligen att från diabilder göra papperskopior.
Jag skall inte trötta ut er med detaljer om den tekniken, men det var som att vara blind under mörkrumsarbetet. För allt var tvunget att skötas i absolut mörker under ganska lång tid. (Under svartvit kopiering kunde en röd lampa vara tänd som gav ledljus.)
Men under denna Ilford Cibachromeprocess gällde det att veta exakt var allt fanns i mörkrummet och att alla handgrepp skulle sitta. 
Man skulle leta sig fram på förstorings/kopieringsapparaten. Ta fram ett papper och lägga det under apparaten och exponera diat mot pappret under rätt tid sedan lägga pappret i trumman/behållaren skruva locket på behållaren. När man var säker på att allt var klart då kunde man tända lampan. 
Materialet var också dyrt så jag fick träna på handgreppen medans ljuset var tänt tills jag kände att jag hjälpligt behärskade tekniken. 
Jag vet inte hur många av er som sysslat med Cibachrome, men jag är liiite stolt att jag gjort det. Det blev några timmar i mörkrummet med Cibachrome och det blev väl ett dussintal godkända pappersbilder från mina utvalda diabilder. 
När jag kände att jag behärskade "från dia till papper" då var mitt mål uppnått.

Här under min kollega och kompis Roland som kände att han också ville provat på detta. Här har han nu fått in pappret i trumman och så skall han sitta och rulla trumman ett antal minuter, byta vätska efter den tiden och sedan fortsätta och rulla på trumman under flera minuter igen. Jag vill minnas att allt detta tog 20 minuter för en bild.

Kommentarer

  1. Jättekul! Min man framkallade svartvita i mörkrummet på sitt jobb, men färgfotoframkallning lämnades till olika labb på stan. Cibachrome har jag aldrig hört talas om.
    Men så spännande att du varit med och tog tag i fotograferandet från "ax till limpa" så att säga. Jätteroliga minnen.
    Men var det bättre förr? Nej, inte riktigt va';-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte bättre. Det digitala fotograferandet är så mycket roligare, lättare och bättre.

      Radera
  2. När jag gick i gymnasiet så fanns det en valbar kurs i fotografi. Då fick jag testa att framkalla bilder. Resultatet blev väl sådär. Vad intressant att läsa lite om hur man framkallar bilder från diafilm. Det låter verkligen inte lätt att göra det i helt mörker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bildresultaten blev väl inte alltid som jag önskade mig, men som sagt jag har gjort det under några år och jag är nöjd med det. Det digitala är så mycket roligare och lättare.

      Radera
  3. Läste och loooog. Mina barns pappa gjorde likadant .., intill den sällan använda bastun blev det mörkerrum och där inne stod han och framkallade bilder, ja, dom blev inte så tokiga. (Någon kursledare blev han dock inte, det blev fotboll i stället). Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då vet du hur det gick till.

      Radera
  4. Vad roligt reportage :) Rulla trumman ja :) Vist var det spännande och rätt noga med tiden. Kul att du dokumenterade. Jag började redan framkalla med en 6 X 6 kamera (farsans Flexarette) Han hade två stycken när jag var en 10-12 år, man fick vara på toaletten nattetid. Byggde ett enkelt bord man kunde fälla ihop. Det var ju vatten ja som krävdes och den enda lampa som fanns bytte man till röd ja :) Syrran kunde skrika på morgonen: ÅKE!!!, en annan hade ju ett annat öga ;) Än idag får jag höra hur jag ockuperade toaletten :) Vid 1975 köpte jag min förtas systemkamera det var en Praktica LTL. Då satte jag igång både framkallningen och förstoringen nattetid igen :) Jag har 1000 sv negativ jag framkallade själv under tiden, sitter i ett negativalbum märkta med nr. Det finns en del förstoringar kvar men många gav man bort till vänner och bekanta man fick fram motiv på. Några sitter i fotoalbum förstås. Färg gav jag mig aldrig på, det fick räcka med de skålar man hade :) Förstoringsapparaten bytte jag sedan in på en diaprojektor, det kändes liksom enklare... för jag körde smalfilm Super 8 samtidigt. Min stora Elmo med ljud och projektor med ljud sålde jag nog typ 1980. En arbetskamrat höll på att tjata ihjäl mig så jag gav vika till slut. Foto har alltid varit en del av mitt liv. Den här digitala explosionen är ju rena drömmen :) Man filmar i 4K med en lite kamera knappt större än en tändsticksask. Syftar då på Go-Pro jag har ett antal av. Min granne fick en, men jag har några kvar. Drönaren är ju ännu mindre. Jag hade även selar med fästen på mina hundar till våra strapatser i skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var tidigt ute med att framkalla och kopiera. Tack för en trevlig kommentar!

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer