Kossorna i Rölle

Rölle är en liten samling med hus och gårdar i utkanten av Dannike där min släkt på mors sida bodde och växte upp. Ett par syfabriker där några av kvinnorna och männen som inte var jordbrukare kunde jobba. Just här där jag står och tar bilden gick vägen bakom mig in till en av gårdarna. 
Några gånger under tidigt 60-tal fick jag följa med morfar på cykeln för att fylla en liten mjölkkruka med mjölk som morfar hängde på styret. Vi gick in till ladugården och Lars som bonden hette tog krukan och gick in till mjölkrummet för att fylla på krukan och efter en stunds prat cyklade vi hem till mormor igen. Krukan räckte kanske någon dag sedan var det samma procedur igen. 
Det är sådana minnen som poppar upp när man fotar kossorna som troligen hör till gården strax bakom mig och där troligen någon av Lars barn eller barnbarn tagit över gården. 

11 okt 2023. iPhone 13 mini

Kommentarer

  1. Vilken miljö! Sååå vackert! Pastoralt!

    SvaraRadera
  2. Ser så fridfullt ut. Ett fint inlägg som väcker minnen ... minns doften av den varma mjölken, blandad med hur det luktade i lagården, minns ljudet från mjölkmaskinerna och minns kornas råmanden och deras snälla ögon ... minns hur jag fick springa hem med mjölkkrukan som hade ett litet hål.

    SvaraRadera
  3. Så lugnt och fint det ser ut på dina bilder - typ vilohem på Bregottfabriken. Kul också med dina minnen. Frågan är om det var bättre förr? Kan lugnt säga att mjölken smakade mjölk på den tiden. Det gör den inte längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte en av dem som tycker att det var bättre förr. Absolut inte.

      Radera
  4. Ibland är det härligt med gamla minnen. Jättemysigt ställe och fin bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man blir äldre kommer ju de här tankarna. Fast jag har nog varit lite reflekterande hela livet.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer