Rölle Naturreservat i Dannike

Nu är jag inne på mina barn- och ungdomsvägar.
Här levde och verkade mina morföräldrar några hus härifrån och här tycker jag mig känna till området så bra man kan.
Här i en liten syfabrik hämtade och lämnade min mor sin hemsömnad under 50-60-talen.
Här åkte jag med min morfar på pakethållaren bort till bonden Lycken för att fylla en liten mjölkkruka med mjölk.
Här var jag med mor, mormor och min gudmor till Missionshuset för julmarknad och kaffe.
Här bakom mig spelade jag fotboll på en åker under något sommarlov.
Här i Missionshuset var jag med (2ggr) i PG "Pojkgrupp" med pyssel och slöjd och några av Guds ord lästa.
Här borta i skogen åkte jag pulka nedför en makalös brant backe (som nu knappt syns).
Här gick jag runt i skogen och kollade stigar då söndagskaffet var urdrucket och kakorna uppätna och jag inte ville sitta och lyssna på släktens söndagsprat.
Här... ja ni förstår, här är nästan mitt andra hem.

Men trots det så har jag aldrig besökt Rölle Naturreservat. Visserligen har jag sett skylten under många år men något naturreservat fanns/var det inte här fram tills 1982. Men idag skulle jag utforska det tänkte jag, men väderleken ville annorlunda så jag utforskade ungefär var man gick fram till området. Men jag hann med ett snack med kossorna och en liten promenad.
Jag återkommer till Rölle naturreservat senare.








Rölle Missionshus, numera bostad

Kommentarer

  1. en fin återblick och historia ser fram i mot fortsättningen av natur området

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kommentarer, bara vädret blir något bättre sticker jag och frugan dit.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer