Sigma USB-Dock

Del 2. (Del 1: länk)
Efter firmwareuppdatering av kamerahuset slutade autofokus att fungera på mitt Sigma 30mm f1.4 ART. Sökte på nätet och fann att det var ganska vanligt förekommande att det felet uppkom på några typer av Sigmaobjektiv. 
Jag tog kontakt med Sigma support via mail och efter någon timme kom ett svar om att de kände till felet. De meddelade att det fanns en firmwareupdatering till Sigmaobjektiv som åtgärdade felet som uppkom då man uppdaterade vissa firmware på Nikon. 
Men en USB-Dock måste införskaffas för att montera objektivet på och koppla ihop med dator och ladda ned erforderliga program. Jag hittade en beg. USB-Dock som smidigt levererades till min ort via säljarens dotter. :-)

Jag monterade objektivet på "dockan" laddade ned programvaran SIGMA Optimization Pro och sedan skötte programmet kollen på om just detta objektiv hade uppdateringar, vilket jag visste att det hade.
Allt var klart på några minuter och spänd monterade jag objektivet på kameran... och autofokusen fungerade klanderfritt!
 
Med denna USB-Dock som finns till flera kameramärken kan man göra mycket mer än uppdatera firmware. Man kan optimera sina Sigmaobjektiv på olika sätt.

Kommentarer

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer