Firmware version update


Jag uppdaterade firmware på min Nikon D7100. Vet inte hur många av er som uppdaterar just kamerahusets firmware, jag har gjort det på mina senaste Nikonkameror. 

Uppdatera firmware är som att uppdatera en smartphone eller dator vilket ofta sker automatiskt men det gör det så klart inte i en kamera då den inte är uppkopplad via "nätet". Dessutom är uppdatering lite omständlig att göra, varför många kanske inte vill eller känner sig säkra hur de skall göra. 

En uppdaterad firmware kan numera i de nya kamerasläppen ge kameran nya funktioner eller att den fungerar på bättre sätt eller som oftast åtgärda buggar och att kameran blir kompatibel med nya objektiv eller andra tillbehör. 

Som sagt så uppdaterade jag det firmware som Nikon D7100 levererades med, vilket nu är 10 år sedan. Det hade förut gått utan problem och i ärlighetens namn hade jag vid tidigare uppdateringar på andra kameror inte sett någon förändring i kamerans funktion eller upplevelse. 

Men denna gång stötte jag på problem efter jag uppdaterat, kameran kommunicerade inte med ett jättefint objektiv, vars autofokus nu inte fungerade, vilket elände. Hur jag löste det kommer i nästa inlägg.


Kommentarer

  1. Jag är också ägare till en Nikon D7100. Har inte uppdaterat firmware på ett tag, men jag tror jag väntar tills jag läst ditt nästa inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes ganska onödigt märkte jag. Men nu har jag koll på hur man uppdaterar Sigmaobjektiv i alla fall. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer