Sigma 35mm 1.4 och Nikon D90

Då och då hittar jag prylar på nätet som har ett pris som är för bra för att vara sant. 
Ibland är det bluff och lurendrejeri. Ofta är varan för långt bort för att åka och kolla och ev. köpa. Ibland och mer sällan är nuvarande ägaren omedveten/okunnig eller kollar inte upp vad priset bör ligga på. Ibland vill säljaren bara bli av med prylen snabbt och smidigt.
Jag erkänner att jag tenderar till att ha ett osunt beteende till att kolla på kameraannonser på Blocket eller Facebooks Marketplace. Men i.o.m. detta har jag bra koll på beg. priser på kamerautrustning. 

När jag för någon vecka sedan som vanligt på Marketplace dök denna kamera med objektiv upp. Kameran i sig är till åren kommen så den var kanske inte det som fångade ögat utan objektivet som var ett Sigma 35mm f1,4 fullformatobjektiv med ett nypris som närmar sig ett 5 siffrigt belopp. Kamerahuset var ett Nikon D90 med 11 tusen exponeringar (vilket är lågt i förhållande till ålder). 

Så jag tog kontakt och satte mig i bilen och körde de få milen till säljaren. Det blev köp och det skickades med en proffsig Nikonblixt. Swishade 1500 och åkte hem ganska nöjd. 

Det trevliga med allt detta är som sagt att objektivet är ett FX och är tillverkat för Nikons fullformatskameror och är ett ljusstarkt objektiv med lagom vidvinkel. 35mm gillade jag verkligen under den analoga tiden som då var objektivet som nästan alltid satt på. 

Så efter några veckors användning kan jag säga att objektivet verkligen är skarpt och med D90 sitter fokus där jag vill även på blandare 1.4. Vilket jag inte kunde säga om min före detta Nikkor 35mm 1.8 [länk]. 
 För att vara en 14 år gammal kamera med 12 mp som nu D90 är så tycker jag den levererar bra bilder med lite annorlunda bildbehandling än de 16mp och 24mp Nikonkameror jag använt. Tycker även att objektivet passar bra ihop med D90 som är lite större än D3xxx och D5xxx serierna.

Kommentarer

  1. Mycket trevligt system och pris
    35:an är ett erkänt skarpt objektiv likt samyang och laowa motsvarighet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig testat Samyangobjektiv men jag läser att de får väldigt bra omdömen.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer