Ny bloggmall och nygammal kamera

Ny bloggmall:

På denna gamla blogg har jag använt en och samma temamall sedan många år tillbaka. Jag har testat de nya temamallarna men har inte riktigt gillat dem. Men nu kände jag att tiden var kommen att ta steget till Bloggers "nya" temamallar som förhoppningsvis passar bra även på läsplattor och smartphones. 

För dig som vill kolla meny med blogglista, etiketter och arkiv för denna blogg kan du klicka på de tre strecken strax ovanför K i KulTur... i bloggnamnet, då hoppar menyn fram.

Nygammal Kamera:

Dessa kameror med 1 tum sensor har nu blivit omåttligt populära bland vloggare men också bland plåtare som vill ha något lätt men som ändå ger en bra bildkvalitet. 

Jag har länge sneglat på de små Canon med just 1" sensorer ex. G5X, G7X och G9X som alla nu är uppe i olika uppdateringar typ Mark II och Mark III. Förra veckan blev det faktiskt en begagnad G7X Mark II för en rimlig peng. Fördelen som jag ser det med denna modell, förutom att den har en 24-100mm zoom, är att den kan laddas via USB, när vi är ute på längre bilturer kan jag ladda kameran direkt via bilens USB. Dessutom lätt att få ned i fickan eller i en liten väska.

Det visades också att det går relativt lätt att koppla ihop kamera och smartphone och föra över bilder för att nästan direkt publicera på ex. Instagram. Vis av erfarenhet av tidigare kameror låter det bättre på pappret än i verkligheten. Men jag gjorde ett försök att koppla ihop kameran med sin iPhone... och se där, det fungerade! Men som du kanske läste i förra inlägget fumlade jag till inställningarna ute på tur med kameran.



Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer