Fumligt handhavande



Ny kamera i handen (Canon G7X Mark II), en biltur in i Småland och besök på ett av senare årens häftigaste utflyktsmål, vad kan då gå fel. Kanske att jag inte är van vid touchskärm, kanske att jag inte kollar inställningar innan jag tar bilderna, kanske att kameran är liten till mina händer. 
Så jag råkade komma åt den lilla rutan i nedre högerkant på skärmen där man kan ställa om ISO, och för att den istället stannade kvar på Auto-ISO när jag råkade nudda den lilla rutan på touchskärmen ändrade sig den direkt upp till max ISO vilket är 12.800. Vilket alla förstår är en löjligt hög ISO för alla kameror och en nivå som sällan/aldrig används. Men 12.800 ISO på en kamera med 1" sensor är långt över vad den klarar av. Då undrar vän av ordning varför lägger tillverkaren in så hög ISO om kameran i realiteten inte kan leverera bilder av godkänd kvalitet... försäljningstrick, vill jag mena. 

Så hela Hörnebo Skiffergruva fotades med 12.800 ISO, vilket gjorde att bilderna ser ut att fotograferats genom en lätt frostad glasruta, då bruset är kraftigt och kameran försöker smeta ut bruset. Men de bilder från resan som hade rätt ISO blev bra så givetvis, men då hade jag lämnat Skiffergruvan. 

Detta är givetvis mitt fel och inte kamerans, touchskärmen är nu avstängd tills jag lär mig hantera kameran. Det var tur att jag kom på tanken att filma med min iPhone, det var ändå de filmerna som gav någorlunda bra uppfattning om denna häftiga plats - Hörnebo Skiffergruva.


Kommentarer

  1. Usch, så mycket jag inte vet om kamerainställningar. Men man ser ju resultatet...och förstår att något inte stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Egentligen kan man använda Auto-inställningen så behöver man förhoppningsvis inte bry sig, då tar kameran hand om att bilden blir godkänd.

      Radera
  2. såg filmerna från gruvan såg verkligen häftigt ut att gå på tur där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en häftig plats, du är visserligen van vid dagbrott och gruvor.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer