Philips rullbandare 1966

Till julafton 1966 fick jag en Philips rullbandspelare [tidigare inlägg]. Som 10-åring var detta nästan ofattbart, men nånstans hade kanske mor och far uppfattat att jag gillade musik och köpte denna. Den hängde med in på 70-talet då jag började snegla på kassettbandspelare men det dröjde några år till innan jag köpte min egen. Men åter till denna Philips rullbandspelare som jag sällan sett på bild eller i reklamannonser från den tiden. 
Tills jag för några dagar sedan då jag skulle kolla en eftermiddagsfilm på SVT, filmen var Georgy - a ploygirl från 1966 och i början av filmen dyker just "min" Philips upp i rutan några gånger. Filmen var kanske inte det jag hade hoppats så jag kollade inte speciellt många minuter på dem. Men det var skoj att jag fick se min bandspelare som betydde ganska mycket under 60-talet.

Kommentarer

  1. Fick en kassettbandspelare direkt. Gissar -66. Många Tio i topp låtar/kvällstoppslåtar blev inspelade...stympade i introt...

    SvaraRadera
  2. Jag tror rullbandspelare är eftertraktade hos samlare nu för tiden. Allt går igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Revox och liknande HighEndmaskiner är med säkerhet det. Jag kollade ett tag efter en beg. Revox med 10tums spolar men gav upp då de var alldeles för dyra för att som mest ha som ett blickfång.

      Radera
  3. Nu blev jag lite nostalgisk...

    Jag köpte en Technics RS 1500, 1979.

    Visst, skulle jag lätt kunna ha den som blickfång, Tony, men, att sälja den idén till regeringen, ja, den lokala, det är en annan femma��

    Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. En RS 1500 är verkligen ett blickfång, tänk dig att ha den ensam på en hylla med spolarna som sakta rullas, man behöver inte en ha ljud för att njuta av detta blickfång kanske lagt ett par klassiska hörlurar lite slarvigt intill bandaren. :-)

      Radera
  4. Ha, ha, som du målande beskriver... det ska till fotograf till att arrangera dylikt. :-)

    Jag hade sparat, gnetat och jobbat extra för inköpet av den. Ja, ja´var nördig!:-)

    Det tog lång tid att fylla ett band på 19 cm hastighet, vill jag minnas. Det fanns ju även en högre hastighet 38 cm, den använde jag bara en gång.

    Men, som med det mesta – var sak har sin tid – den såldes efter något år.
    Nu är det digitala stationer som står för musiken, smidigt och trevligt.

    Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här hos mig, inget analogt kvar numera. Jo, en batteridriven liten transistorradio. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer