Philips Reel to Teel

Till vänster. Min Philips rullbandspelare, en 4-spårs. Denna fick jag i julklapp 1966 då jag var 10 år. På den spelade jag in det mesta av den tidens musik- och listprogram i radion. Det tråkiga var att rullband var dyrt så det blev inte så många som jag ville utan jag var tvungen att banda över äldre bra låtar.
I mitten av 70-talet var det sedan några år tillbaka kassettband och stereoljud som gällde så jag lånade ut den till en kompis som skulle använda den på ett annat sätt.
Nån annan lånade den i sin tur och den var borta ur min kontroll.

Många år senare ser jag hos en kompis jag inte träffat på många år en rullbandare stå under en bänk, jag drar fram den och ser att det är min. Så den fick naturligtvis följa med hem igen. Rullbanden hade jag faktiskt sparat så det blev att kolla, jodå den fungerade men remmarna hade börjat upplösas upp av åldern nu minst 30 år senare.

Jag spelade över några fragment från mina sparade band på datorn bl.a. ett radioprogram från nyårsparty- diskotekdansprogram 1966 där man spelade hitlåtarna och firade in 1967.

Jag hade kvar bandaren under några år nu på senare år men efter att de sentimentala skälen klingade av så slängdes den för några år sedan.

Bilden till höger är en liknande modell men med pålagda träsidor som jag köpte billigt för några år sedan på en loppis, också den är numera borta ur min ägo.

Kommentarer

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.