Mer om Mexi och Yxhult

Återigen kom det ett mail från ett förlag som ville publicera en bild från mitt inlägg https://kulturinatur.blogspot.com/2017/07/yxhult-ytong-i-hallabrottet.html i en tidskrift till en text. De vill ju alltid ha högupplösta bilder och inte de som läggs in i bloggar.

Bilderna finns kvar och de fotade jag i juni 2017 då jag ”hittade” denna fantastiska och övergivna byggnad i Yxhult. Tillverkning av Ytong mexisten startade i mitten av 60-talet och här i byggnaden satt ledningen. I området bröts kalk och man tillverkade och levererade vit Mexi fasadsten till många av Sveriges nybyggda villor, vilket nog var en betydande del som hade. 
Jag har en villa från 1973 med rundhuggen Mexisten och denna rundhuggna började tillverkas 1972. 

Det är så kul att det finns fler som kan gilla denna typ av bilder så man inte uppfattas som en kuf.

Kommentarer

  1. Är oerhört stolt över dig. Gissar att även du ger dig själv en klapp på axeln. Tar du betalt för bilderna eller låter du förlaget använda bilden kostnadsfritt? Minns att förlaget där jag jobbade också ville använda två av mina bilder som illustration i två böcker. Jag var så himla stolt att de ville ha fotona att jag inte tog betalt. Men självklart skulle mitt namn redovisas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla BP! Jo det är väldigt kul och visst är det inspirerande. De flesta gånger tar jag inte betalt, det har hänt nån gång i samband med att bilden eller del av bild skulle användas i reklam. Men namn skall alltid redovisas.

      Radera
    2. Dessutom brukar jag vilja att de skickar tidning/bok eller liknande så jag ser bilden i sammanhanget.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer