Bron över Lidan i Tråvad

Västergötland–Göteborgs Järnvägar (VGJ, Västgötabanan) var en smalspårig järnvägslinje från Göteborg genom Älvsborgs och Skaraborgs län och till Gårdsjö vid Västra stambanan i norra Skaraborgs län. VGJ blev under början av 1900-talet ägare till en stor del av smalspårjärnvägarna i Skaraborgs län. Bandelen Gårdsjö–Mariestad–Forshem har breddats till normalspår och ingår i nuvarande Kinnekullebanan. Trafiken är nedlagd på VGJ och smalspåret är borta förutom vid två korta museijärnvägar. Här nedan är bilder från järnvägsbron över floden Lidan i Tråvad. Sista bilden fotade jag på stationenshuset i Tråvad, ingen järnväg går att spåra men stationshuset är numera bostad.
Mitt inlägg från Tråvadsbron 2013: https://kulturinatur.blogspot.com/2013/10/jag-och-min-termos_17.html 
Mina andra inlägg om VGJ järnvägen i Skaraborg. 

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer