Borås gröna stråk, parken genom stan 4-8

Tanken Borås Stad har är att knyta ihop de gröna stråken och parkerna som redan finns i stan till en enda sammanhängande park. För oss som är intresserade av detta finns nu markeringar och informationstavlor uppsatta utmed det planerade stråket.

Jag fortsätter idag min vandring i det som nu blir del 2 (del 1 har ni här). Från nedre delen av stadsdelen Göta tar jag mig rakt mot järnvägen (kust till kust-banan).









Ungefär här skall det göras en bred parkbro över järnvägen.



Fotbollsplanen på Göta.



Om några år kan vi se den breda parkbron gå över ungefär mellan gröna huset och de röda husen därborta.



Här kommer parkbron att byggas. Bakom oss finns Sankta Birgittas kyrkogård.





Nu är jag inne i stadsdelen Druvefors, men Borås högsta hus intill Viskan.











Just nu måste man gå under motorvägen. Då kan man se Shai Dahan's mural som han gjorde till No Limit Borås 2014.





Därborta där gångbron går över motorvägen är det planerat att en bred parkbro skall byggas.





I kanten av Sankt Ansgars kyrkogård mitt i stan.



Den lille mannen står kvar på taket fortfarande. Den och många fler satte Isaac Cordal upp under No Limit Borås 2014.





Där bilen på bilden här nedan kommer skall en parkbro att byggas som leder in till Stadsparken i Borås.







Nästa del tar oss genom det absoluta centrum i Borås. Här finns redan ett nu vackert gångstråk utmed Viskan som jag tror man kommer att använda.

Kommentarer

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer