Borås gröna stråk, parken genom stan 1-3

Jag tänkte att jag så här i inledningsskedet skulle promenera Borås nya idé om en park tvärs genom stan. Tanken Borås Stad har är att knyta ihop de gröna stråken och parkerna som redan finns i stan till en enda sammanhängande park. För oss som redan nu är intresserade av detta finns nu markeringar och informationstavlor uppsatta utmed det planerade stråket. På vissa ställen som ni ser på bilderna är det industri- och rivingstomter och röjda stigar i skogen. Men vi får en aning om hur parken skall gå.

Jag börjar vid Sankt Sigfrids kyrkogård på Gässlösa.









Nyligen rivna gamla byggnader.



Den gamla Hällabron som var avsedd för godstransporter, hit gick också stickspår från järnvägen en gång för länge sedan. Bilder från 2018







Här tar jag mig in på den lilla gröna sträckan till punkt 2 som går ut med Viskan upp till Jössabron intill G:a Varbergsvägen. Därefter tillbaka till punkt 3 vid Hällabron.















Framme vid Jösssabron tar jag mig tillbaka till Hällabron. Där tar jag mig på de delvis upptagna gamla järnvägsstickspåren och vidare på Ålandsgatan genom industriområdet i utkanten av stadsdelen Göta fram till Kärrgatan.






Skylt nr 4 står vid Kärrgatan.

Härifrån tar jag mig tillbaka till bilen och nästa etapp blir från Kärrgatan mot Borås centrum.

Kommentarer

  1. kan nog säkert bli en vacker park med fina leder och park bänkar
    Kul att dom satsar på vackra gröna områden

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer