En Sony α5100

Som de flesta vet som använder eller har använt Sony Nex-5-modellerna så har de i all sin glans en liten men tråkig egenhet. Displayen på dessa modeller har en tendens att få avskavd antireflexbehandling på det yttersta lagret av en plastfolie. Jag har haft två Nex-5n och dessa var det inget problem med att byta ut den plastfilmen mot en som man t.ex använder som extraskydd på vilken smartphone som helst. Se mitt tidigare inlägg om ett sådant byte: Länk.

Förra sommaren köpte vi en begagnad Nex-5t till frugan som var i perfekt skick även på displayen. När den kameran nu hängt med ett tag har den slitits lite mot kläder och dylikt och denna sommar började antireflexbehandlingen även på denna senare modell släppa på ytterkanterna på displayen. Tycker det är väldigt dålig stil av Sony att inte hitta en lösning på detta, då kameraforum har varit fyllda med dessa klagomål och allehanda lösningar.
För någon vecka sedan skulle jag byta den yttersta plastfilmen på denna Nex-5t, så jag började pilla bort folien från ena hörnet. Till min fasa ser jag att på denna modell var det inte uppbyggt på samma sätt.
P.g.a att den kameramodellen har fokus och exponering (tar en bild) när man pekar på ett område på displayen. Den hade inbyggda slingor i folien runt i kanten på displayen kopplade till ett typ av kretskort bakom displayen, och när jag upptäckte det var det redan försent. Den funktionen (som frugan gillade så mycket) var nu förstörd. Displayen funkade och det gick att fota som vanligt, men var så klart inte så bra som innan, när den touch-funktionen fungerade.

Så mitt dåliga samvete gjorde att vi idag införskaffade en ny Sony α5100 då frugan tycker att de är perfekta att fota med, och hittar ingen annan kamera som är lika bra, smidig och bekväm att använda och ger så bra bildkvalitet. Sony α5100 som har dessa funktioner och några till som Nex-5t hade + bl.a. 24,3 Mpixel Exmor APS-C HD CMOS-sensor och bättre -processor "Bionz X".

Med detta inlägg vill jag upplysa om att plastfoliebyte på Nex-5t troligen också på föregångaren Nex-5r inte går att byta. Bättre är att då om displayen är fin, lägga på en skyddsfilm. Jag hoppas innerligt att på denna α5100-modell har Sony tänkt ett varv extra och fixat den lilla egenheten, annars var detta vår sista Sony.

Kommentarer