Vi byter displayskydd på Sony Nex

Sony Nex kamerorna har genomgående fått mycket bra kritik för sin fina bildkvalitet som många ggr slår dubbelt så dyra kameror.
Jag är väldigt nöjd med min Sony Nex 5n, men det som jag och de flesta andra ägare av Sony Nex upplever som tråkigt, är att displayytan blir dålig efter att kameran åkt upp och ned i kameraväskan eller hängt mot kläderna. Dålig så till vida att det ser ut om något släpper från ytan på displayen. Många säger att det är bubblor, men jag menar att det är antireflexbehandlingen som slits av, vilket gör att man i vissa fotosituationer ser motivet i displayen mycket sämre.
Efter att jag kollat lite förstod jag att det är en kraftig folie med antireflexbehandling som ligger ytterst på displayen, denna folie skyddar och täcker displayen och gör ett snyggare utseende och att vissa elektriska kopplingar inte syns genom displayens understa glas. Det bästa är att folien verkar gå att ta bort med lite försiktighet och kraft.

Så efter helgen gjorde jag slag i saken och pillade upp ena hörnet och försiktigt drog jag bort den slitna och till viss del repiga folien (bilden ovan). Under fanns displayen ren och klar, som i nyskick! Nu gällde det att återigen skydda displayen (vilket kanske inte ens behövs!?).
Det finns färdiga displayskydd (lite annorlunda och ej original) att köpa utomlands. Men jag tänkte att det som funkar som skydd till en iPhone som också har touchdisplay skall väl ett kraftigt sådant också fungera till Sonydisplayen. Så som en test drog jag tog bort mitt Copterskydd från min iPhone och monterade på min kamera (utan att använda den monteringsvätska som följer med Copterskyddet) för att se vad som hände och hur det skulle fungera. Jag skar i efterhand bort det överblivna skyddet runt ytterkanterna med ett rakblad, inte alls perfekt som syns på bilden, men som test blir det okej, med lite noggrannare hantverk vid montering av nytt skydd kan det nog se riktigt bra ut.
Detta skydd verkar ha en typ av reflexdämpande yta, så summa summarum så känns kameran som ny i displaykänsla och sikt, jag tycker också att touchfunktionen blir bättre.

Kommentarer

  1. Ett bra och ett billigt sätt att skona bildskärmarna undan för repor och skador

    SvaraRadera
  2. Jag har ju haft min NEX ett tag och hanterat den tämligen slarvigt. Displayen var i stort sett omöjlig att använda och jag trodde jag skulle behöva byta den för dryga kostnader. Efter ett par sökningar på nätet insåg också jag att det bara var att pilla bort skyddet. Jag ersatte det med ett tunnare Sony Original för 149:- så nu är den som ny igen. Dottern har den nu och är mycket nöjd. NEX-6:an fick ett sådant skydd direkt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer