Meningen med min blogg

Självutlösarbild - blogginnehavaren 1980

Min webbsida/fotoblogg och mitt fotointresse skulle inte existera utan varandra.

Min stora och numera enda hobby och fritidsintresse är fotografering. Du som kommer in här på sidan ibland vet ungefär vad mina motivområden är. Jag försöker att inte vara för enkelriktad i inläggen, men det lyckas väl sisådär som du ofta märker.

Skulle jag inte kunna ha en webbsida som mitt fotoalbum för att sortera upp mina bilder skulle jag inte längre fotografera och vice versa.

Den tiden är förbi då jag nöjde mig med att fota och lägga bilden i ett diamagasin (fram till 1995) dolt för alla, också mig själv, ofta för all evighet. För hur ofta riggar vi upp diaprojektor och mörklägger ett rum för att kolla på ett magasin diabilder.
I källaren ligger tusentals diabilder som det är decennier sedan jag kollade på.

Jag bryr mig och blir givetvis glad av all form av återkoppling i kommentarer eller mail om mina inlägg här på bloggen. Men det är egentligen inte drivkraften med min blogg. Jag ser denna blogg som ett register och dokumentation över vilka platser jag besökt genom åren.

Fler än en gång har jag använt bloggen för att kolla upp om jag varit vid en plats eller ort tidigare. Fler än en gång har jag sökt i "Kategorier" här på bloggen om hur det såg ut på platsen förra gången eller om jag varit där innan, eller om det är värt ett besök till, eller om jag skall resa förbi.

Ungefär så använder jag denna blogg och tanken med att ha det offentligt är att jag lätt kommer åt inläggen när jag är på resande fot eller är på väg att göra en bilresa/utflykt.
Tanken är också att du som besöker bloggen kan få tips eller inspiration om att besöka vissa ställen jag fotat och att du kanske vill dit och kolla mer själv.

Därför kommer denna blogg att fortsätta så länge som jag gillar att upptäcka Sverige i det lilla eller så länge som jag tycker det är inspirerande och kul att plåta.

Inspirerat av föregående inlägg om bloggvärldens vara eller inte vara. 
Länk till det inlägget och kommentarerna

Kommentarer

  1. Sedan du startade "Kulinatur" och även innan faktiskt har jag förstått syftet med din blogg. Bloggen är ju ett perfekt sätt att dokumentera var man har varit, vad man har gjort en viss dag och när.

    Du har dina diabilder, jag har hyllmeter av fotoalbum (pappersvarianten alltså) som täcker "allt" till och med 2006, då jag fick min första lilla digitalkamera i födelsedagspresent. Du valde att dokumentera platser du besökte. Har förstått att det blev ett antal genom ditt jobb, som jag fortfarande inte klurat ut vad det var;-) ).

    Jag valde en trams- och delvis fotoblogg, det sistnämnda utan större framgång, även om just du gillade min bild med den spillda cappuccinon en gång i tiden;-)

    Idag är min blogg en slags dagbok, så att jag kommer ihåg vad jag hållit på med, när jag hamnar på hemmet och förhoppningsvis fortfarande kan hantera en dator;-) Ja, åsså några utmaningar blir det ju, liksom fotboll såklart:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... du är för go. Kommer du ihåg kaffefläcken som jag gillade, den blev en liten Aha-upplevelse och ögonöppnare för en typen av bildseende. Ja BP, kan kan verkligen uppskatta dessa dagboksbilder som både du och jag gör. Du fångar udda och kul saker där det händer just nu.

      Radera
  2. Klart jag kommer ihåg den spillda cappuccinon! Det var du och X (har glömt hans namn) som fick mig att fortsätta fota. Det var första gången jag deltog i en fotoutmaning och blev uppmärksammad. Det glömmer man inte. Sedan fortsatte jag ju med Fototriss också och vann faktiskt två gånger där också, men de bilderna var inte i närheten av min "kreativa" kaffefläck;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer