Homage

Bilden har inget med blogginlägget att göra.

Är bloggvärlden på väg att försvinna? Snabba inlägg på twitter, instagram och facebook tar över. Sällan görs något eget, man delar ovidkommande artiklar om bortsprungna katter, hundar och kaniner. Man skrämmer upp sina vänner i facebookinlägg om mystiska vita skåpbilar fyllda med brottslingar som cirkulerar i villaområden och spanar efter byten. Man kör memes och lattjar med andras bilder, man t.o.m. snor bilder rakt av.

Så är bloggvärlden på väg att försvinna, jag tror det. Snabba sociala medier som är anpassade för en smartphone passar det flesta, man skrollar och "gillar" och går vidare i flödet, man kommer ihåg en bild eller text i max 3 sekunder, sedan kommer nästa bild eller text framför ögonen.

Så är bloggvärlden på väg att försvinna, jag tror det. Mina bloggkollegors bloggar har genom åren försvunnit en och en. Gedigna bloggar med bra innehåll och fin fakta att söka i. De jobbade hårt för innehållet.

Så är bloggvärlden... Japp, för nu ser jag att Larssons blogg lägger ned. Mannen som gav tillbakablicken ett ansikte tittar nu framåt.
Han skall nu fortsätta på moderna sociala medier. Givetvis sorgligt att han lägger ned men förståeligt, 10 år är en lång tid.
Dessutom är feedback och respons numera obefintlig i bloggvärlden, då får man tiofalt åter på samma inlägg på ex. facebook.

Med denna lilla text vill jag tacka Larsson för tio år som bloggkollegor.

PS: Vi ses inte på facebook och twitter ;-)
Men välkommen till Instagram.
Jag finns under: Länk

Kommentarer

  1. Jag lägger inte ned på långa vägar. Facebook styr för mycket om kvalité och sådant. Några av mina fotovänner har hoppat av där pga. de bantar så mycket på kvalitén. Jag håller mig till det jag kan rå över själv. Jag fick lite knas med Binero, men de rätade upp sig. En stor eloge till dem. Idag startar jag upp med W10 också, ja så ny laptop också då... Kusinen sa att jag måste gå via Google men det har jag gått förbi (än så länge) Hatar att vara styrd. Nu rockar min HP och fått bort Mc a fee (vet inte hur det stavas) antivirusprogrammet... jag åker med ett NOD 32 program på alla datorer. Ett tryggt antivirus jag kört med många år. Tack för den fina kommentaren angående mitt senaste inlägg. Jag var lite tveksam till att lägga ut dem, men nu snurrar det i världen. En fortsatt trevlig lördag Tony.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunnat tänkt mig att ha Facebook som en bildsida. jag har försökt så många ggr men alltid blivit missnöjd med hur bildkvaliteten blir. FB komprimerar bilderna alldeles för ogenomtänkt och hårt. Jag kör Windows eget program för brandvägg och antivirus.
      Trevlig helg.

      Radera
  2. Kolla: http://nacka144.se/?p=5657

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tror också att bloggens storhetstid är över. Som du skriver så har många av de bloggar vi tidigare följt, nu lagts ner och t.o.m. Larsson kastar nu in handduken. Själv har jag då och då funderat på att starta upp igen, men avstått. Bloggformatet passar nog inte smartphoneanvändarna. Allt ska gå snabbt, mediokra foton och text bara swischar förbi i telefonen och ingen orkar fördjupa sig. Jag gläntade på dörren till sociala medier, men insåg snabbt att det formatet inte passar mig.
    Jag hoppas i alla fall att Kultur i Natur orkar fortsätta ett tag till med trevliga inlägg, bra texter och med bilder av hög klass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Perra. Jag fortsätter jag är väl inne på mitt 11-12 år nu med denna blogg.

      Radera
  4. Nostalgimacken i Bergkvara har inga planer att lägga ner och är med sin envetna inriktning totalvägrat att infinna sig på något av dom sociala medier som erbjuds.

    Visst är det så att folk har ändrat sina vanor och allt numera ska handla om delningar och snabba uppläggningar av bilder men bloggkonceptet erbjuder fortfarande en bättre bildkvalitet samt en lugnare tempo.

    Och jag kan inte låta bli att ge en stor eloge till dig för en utmärkt kultur i natur som jag med nöje följer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter betryggande. Följer med i dina trevliga byggen, särskilt den härliga kiosken. Tack David för kommentaren.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer