Bussgaragen i Boråsområdet
Ungefärlig text från del 1: Det fanns en tid då SJ-buss stationerade bussar ute i olika byar relativt nära centralorten. SJ byggde då bussgarage för dessa stationerade bussar, så var det troligen i hela landet under de decennier som SJ hade monopol på busstrafiken på landsbygden.
Att SJ betalade för dessa garage berodde dels på att det sällan fanns garage eller plats inne på SJ's områden runt järnvägsstationerna för alla bussar att garageras. Dels var det väldigt bra för bussförarna som oftast bodde eller flyttade till byn där de kom att vara stationerade. Dels slapp SJ tomkörning eller tidtabellslägga en "onödig" tur som de visste skulle vara utan resenärer från ex. Borås ut till byn där den så att säga "riktiga" turen med resenärer skulle starta på morgonen in till arbetsplatserna i staden.
Bussföraren gillade detta för de kunde ta sig från hemmet fram till bussgaraget till fots eller cykel och starta morgonturen. SJ-buss sparade slitage och drivmedel för bussen och en 30-45 minuters lön för förarna om de istället skulle kört från centralorten ut till byn. Den omvända proceduren skedde på kvällen då sista turen från stan gick ut till byn.
Ofta var det dessutom så fint ordnat med tidtabellen att föraren kunde ställa bussen på planen utanför garaget och gå hem och äta lunch mitt på dagen.
Bussgaraget i Dalsjöfors ca 1,5 mil från Borås, jag har ändrat lite på bilden för att motsvara hur det såg ut då SJ-buss använde garaget. I Dalsjöfors fanns tre förare stationerade, bussen trafikerade till största delen Borås - Dalsjöfors där Arne, Helge och Åke körde linjen så långt tillbaka som jag känner till. Man byttes av i närheten av garaget och kunde ta sig till hemmet för lunch eller vid tjänstens slut. Under min första tid på SJ-buss hände det att jag fick åka ut hit och starta turen, öppna portarna, starta upp bussen och ta mig till hållplatsen där turen skulle börja. Runt 1981 när SJ byggde den stora depån på Brodal i Borås flyttades bussen och förarna in till Borås och garaget stängdes.
Ett stenkast från mitt barndomshem (vägen in där den vita bilen står) låg Dannike bussgarage ca 2 mil från Borås. Nu är det nya portar och plåtbeklätt sedan många år tillbaka. Då var det reveterat och vitmålat, här var en buss stationerad som ombesörjde i huvudsak linjen Dannike - Borås.
Under min barndom bodde en bussförare (Martin) i huset längst till vänster på bilden här under, den andra föraren (Edgar) bodde ca 100 meter bortom det huset. Med tiden blev det färre turer och efter pensioneringar blev det en förare (Gösta) som bodde uppe i byn.
Även här drogs detta garage in 1981 och buss och föraren fick ett par år innan pension utgå från Brodal i Borås. Men fortfarande använder nuvarande trafikbolaget den lilla vägen intill garaget som vändplats för linjen 204 t.o.r Borås - Gällstad - Ulricehamn
Att SJ betalade för dessa garage berodde dels på att det sällan fanns garage eller plats inne på SJ's områden runt järnvägsstationerna för alla bussar att garageras. Dels var det väldigt bra för bussförarna som oftast bodde eller flyttade till byn där de kom att vara stationerade. Dels slapp SJ tomkörning eller tidtabellslägga en "onödig" tur som de visste skulle vara utan resenärer från ex. Borås ut till byn där den så att säga "riktiga" turen med resenärer skulle starta på morgonen in till arbetsplatserna i staden.
Bussföraren gillade detta för de kunde ta sig från hemmet fram till bussgaraget till fots eller cykel och starta morgonturen. SJ-buss sparade slitage och drivmedel för bussen och en 30-45 minuters lön för förarna om de istället skulle kört från centralorten ut till byn. Den omvända proceduren skedde på kvällen då sista turen från stan gick ut till byn.
Ofta var det dessutom så fint ordnat med tidtabellen att föraren kunde ställa bussen på planen utanför garaget och gå hem och äta lunch mitt på dagen.
Bussgaraget i Dalsjöfors ca 1,5 mil från Borås, jag har ändrat lite på bilden för att motsvara hur det såg ut då SJ-buss använde garaget. I Dalsjöfors fanns tre förare stationerade, bussen trafikerade till största delen Borås - Dalsjöfors där Arne, Helge och Åke körde linjen så långt tillbaka som jag känner till. Man byttes av i närheten av garaget och kunde ta sig till hemmet för lunch eller vid tjänstens slut. Under min första tid på SJ-buss hände det att jag fick åka ut hit och starta turen, öppna portarna, starta upp bussen och ta mig till hållplatsen där turen skulle börja. Runt 1981 när SJ byggde den stora depån på Brodal i Borås flyttades bussen och förarna in till Borås och garaget stängdes.
Ett stenkast från mitt barndomshem (vägen in där den vita bilen står) låg Dannike bussgarage ca 2 mil från Borås. Nu är det nya portar och plåtbeklätt sedan många år tillbaka. Då var det reveterat och vitmålat, här var en buss stationerad som ombesörjde i huvudsak linjen Dannike - Borås.
Under min barndom bodde en bussförare (Martin) i huset längst till vänster på bilden här under, den andra föraren (Edgar) bodde ca 100 meter bortom det huset. Med tiden blev det färre turer och efter pensioneringar blev det en förare (Gösta) som bodde uppe i byn.
Även här drogs detta garage in 1981 och buss och föraren fick ett par år innan pension utgå från Brodal i Borås. Men fortfarande använder nuvarande trafikbolaget den lilla vägen intill garaget som vändplats för linjen 204 t.o.r Borås - Gällstad - Ulricehamn
Intressant och detaljerad beskrivning
SvaraRaderaTack.
Radera