Bussgaragen i Boråsområdet
Det fanns en tid då SJ-buss stationerade bussar ute i olika byar relativt nära centralorten. SJ byggde då bussgarage för dessa stationerade bussar, så var det troligen i hela landet under de decennier som SJ hade monopol på busstrafiken på landsbygden.
Att SJ betalade för dessa garage berodde dels på att det sällan fanns garage eller plats inne på SJ's områden runt järnvägsstationerna för alla bussar att garageras. Dels var det väldigt bra för bussförarna som oftast bodde eller flyttade till byn där de kom att vara stationerade. Dels slapp SJ tomkörning eller tidtabellslägga en "onödig" tur som de visste skulle vara utan resenärer från ex. Borås ut till byn där den så att säga "riktiga" turen med resenärer skulle starta på morgonen in till arbetsplatserna i staden.
Bussföraren gillade detta för de kunde ta sig från hemmet fram till bussgaraget till fots eller cykel och starta morgonturen. SJ-buss sparade slitage och drivmedel för bussen och en 30-45 minuters lön för förarna om de istället skulle kört från centralorten ut till byn. Den omvända proceduren skedde på kvällen då sista turen från stan gick ut till byn.
Ofta var det dessutom så fint ordnat med tidtabellen att föraren kunde ställa bussen på planen utanför garaget och gå hem och äta lunch mitt på dagen.
Bussgaraget i Od var nog det som låg längst bort från Borås, ca 3,5 mil. Denna buss ombesörjde tidtabellen i Herrljungaområdet och någon tur till Borås för service och tankning. Dessutom kallades denna buss och förare in då SJ hade fel på järnvägen i området. Ex. del av stambanan eller Borås - Uddevalla. Som man ser är detta garage utbyggt på längd och höjd då bussarna under årens lopp blev längre och högre. Detta garage lades ned så sent som runt 2000-2005 (om jag inte minns helt fel) då hade SJ-buss sedan länge bytt namn till Swebus och senare till Nobina. Borås som stationeringsort var också borta. Jag är tveksam om de sista modellerna av bussarna fick plats i garaget. Under alla år var endast en ordinarie förare stationerad här.
Bussgaraget i Bredared som ligger ca 1.5-2 mil utanför Borås. Detta garage har vad jag minns varit ur tjänst sedan början på 1980. Här var 2-3 förare stationerade under glansdagarna. Då fanns också övernattningar för någon Boråsförare som hade sista turen till Bredared och första från byn. Skrönorna om kvinnor, kortspel och galej på kvällarna under 50-60-talen efter sista kvällsturen till garaget berättades fortfarande då jag började på SJ-buss 1979. På bilden syns också en liten urgrävning av golvet troligen p.g.a. ny bussmodell som var något högre än för de garaget byggdes. Om jag minns rätt var här två bussar garagerade under de år det behövdes.
Ja det var två av de garage som fortfarande finns kvar ute i böggda, i det som kallades SJ Borås Busslinjegrupp. Jag vet ett par till som kommer att fotodokumenteras snarast. Numera tror jag inte många vet att de just varit SJ-bussgarage en gång i tiden.
Att SJ betalade för dessa garage berodde dels på att det sällan fanns garage eller plats inne på SJ's områden runt järnvägsstationerna för alla bussar att garageras. Dels var det väldigt bra för bussförarna som oftast bodde eller flyttade till byn där de kom att vara stationerade. Dels slapp SJ tomkörning eller tidtabellslägga en "onödig" tur som de visste skulle vara utan resenärer från ex. Borås ut till byn där den så att säga "riktiga" turen med resenärer skulle starta på morgonen in till arbetsplatserna i staden.
Bussföraren gillade detta för de kunde ta sig från hemmet fram till bussgaraget till fots eller cykel och starta morgonturen. SJ-buss sparade slitage och drivmedel för bussen och en 30-45 minuters lön för förarna om de istället skulle kört från centralorten ut till byn. Den omvända proceduren skedde på kvällen då sista turen från stan gick ut till byn.
Ofta var det dessutom så fint ordnat med tidtabellen att föraren kunde ställa bussen på planen utanför garaget och gå hem och äta lunch mitt på dagen.
Bussgaraget i Od var nog det som låg längst bort från Borås, ca 3,5 mil. Denna buss ombesörjde tidtabellen i Herrljungaområdet och någon tur till Borås för service och tankning. Dessutom kallades denna buss och förare in då SJ hade fel på järnvägen i området. Ex. del av stambanan eller Borås - Uddevalla. Som man ser är detta garage utbyggt på längd och höjd då bussarna under årens lopp blev längre och högre. Detta garage lades ned så sent som runt 2000-2005 (om jag inte minns helt fel) då hade SJ-buss sedan länge bytt namn till Swebus och senare till Nobina. Borås som stationeringsort var också borta. Jag är tveksam om de sista modellerna av bussarna fick plats i garaget. Under alla år var endast en ordinarie förare stationerad här.
Bussgaraget i Bredared som ligger ca 1.5-2 mil utanför Borås. Detta garage har vad jag minns varit ur tjänst sedan början på 1980. Här var 2-3 förare stationerade under glansdagarna. Då fanns också övernattningar för någon Boråsförare som hade sista turen till Bredared och första från byn. Skrönorna om kvinnor, kortspel och galej på kvällarna under 50-60-talen efter sista kvällsturen till garaget berättades fortfarande då jag började på SJ-buss 1979. På bilden syns också en liten urgrävning av golvet troligen p.g.a. ny bussmodell som var något högre än för de garaget byggdes. Om jag minns rätt var här två bussar garagerade under de år det behövdes.
Ja det var två av de garage som fortfarande finns kvar ute i böggda, i det som kallades SJ Borås Busslinjegrupp. Jag vet ett par till som kommer att fotodokumenteras snarast. Numera tror jag inte många vet att de just varit SJ-bussgarage en gång i tiden.
Jag arbetade på SJBUSS från 1986 och fortsatte på Swebus till 1996. I mina arbetsuppgifter ingick att genomföra skyddsronder med ansvarig chef och respektive huvudskyddsombud. Vi besökte bland annat Trädet, Od, Limmared och Älvsered.
SvaraRaderaI Od lär hyran av garaget från början ha varit avtalat i en viss mängd smör om jag minns rätt. Bussföraren var också handlare i Od och hade därmed mycket god person- och lokalkännedom som kom väl till pass när han körde bussen
Det blev några kaffestunder hemma vi köksbordet hos Lasse under det lilla uppehållet vi hade innan turen med skolelever mot Herrljunga skulle börja. Träffade "Lasse i Od" förra året. Tack för kommentaren!
Radera