Vår första semester tillsammans

Jag röjer här hemma och hittade några utrivna blad från en anteckningsbok som var från daterade 5-9 juli 1978.

Den övre bilden är från Enåbadets camping, men den undre är troligen från Lysingsbadets camping
Där jag läser bl.a:

Åkte in till Tällberg och ner till Siljan. Mycket vackert. Tony tog ett par kort.
Nu är vi i Rättvik kl 18.15. Vi la oss på Enåbadets camping som är trestjärnig, men det var rätt dålig klass ändå.
Vid 19.40 satte vi oss ner jämte tältet för att käka lite mat o grilla.
Just nu känns livet bra skönt
.


Notering: "Mycket vackert. Tony tog ett par kort." Man förstår här den analoga tidens fotograferande och filmåtgång... 

Kameran dessa år var min Petri 35E [Länk]
Detta passar bra till de TVÅ bilder jag har från just denna resa, dock har jag inte kvar de två från Siljans strand.
Detta var min och Barbros första semester ihop. Vi hade köpt nytt tält och skulle bila.
Barbro gick ut hårt på vår första semester och skulle göra en resedagbok (loggbok om ni frågar mig 😉) tanken var kanske att denna skulle vara den första i en lång rad semesterdagböcker. Nu blev det bara tre blad från denna resa.
Ett utdrag av anteckningarna berättar bland annat att vår semester gick från:

Dannike 10:40 till Skövde (fika), vidare till Mariestad (glass på torget), mot Örebro vidare mot Lindesberg (tankade) Ludvika, Borlänge (fika), Leksand, Tällberg och Rättvik (övernattning).

Vaknade av att det regnade, 9:20 i bilen igen, stannade i Falun för tidig middag. Sandviken, Gävle där vi stannade i Furuvik (fikade och spelade flipper). Norrtälje 14:40 (tankade och fortfarande regn) kom till Stockholm 16:10. Parkerade på Åhléns och gick runt och kollade på stan för att hitta någonstans att käka, det blev till slut på Åhléns.

Mot Södertälje för att hitta övernattning, det blev Esso Motor Hotell (dyrt).
Startade vid 9-tiden in mot Stockholm igen, körde ut mot Grön Lund (öppnar 14:00), åkte in till centrum parkerade och gick runt i stan och hittade ett ställe att käka på. Tog bilen och åkte ut till Grönan igen, gick in och kollade och spelade lite.

Fortsatte sedan mot Nyköping och Oxelösund (slog upp tältet på Jogersjö camping). Käkade frukost och gav oss iväg mot Norrköping (stannade och drack kaffe på ett Gulf Inn).

Kom till Västervik vid 12:00, åkte runt och kikade lite (käkade på Domus), åkte ut till Lysingsbadets camping och slog upp tältet. Tittade lite på Björn Borg på TV. Handlade, käkade, gick runt på området och spelade flipper. Kallt i tältet på natten, tände gasolen.

I bilen vid 10:30 mot Oskarshamn och Kalmar, vi åkte över bron och åt middag på ett ställe som hette Shqiponja(?) i Färjestaden (gott och billigt).
Mot Växjö, stannade och drack kaffe och fortsatte mot Värnamo (tankade) 17:00 åter hemma vid 19:00.


Det mesta av detta hade vi totalt glömt av. Jag inser nu att var många mil och på väldigt kort tid och kort tid på platserna. Även då kanske vägen var målet!
Frugan skulle nog fortsatt med resedagbok, inser att vi gjort saker som totalt fallit i glömska. Numera fotar jag och frugan oändligt mycket mer så det är väl mer som en resedagbok.

Hur gör du, för du resedagbok på bilsemestrar?

Kommentarer

  1. Kul att se! Är det tältsäng som skymtar på ena bilden? Eller ser jag fel? Vi hade inte den "lyxen" när vi var ute på mina föräldrars tältrundor, utan fick sova på luftmadras. Ska tillägga att vi också besökte Lysingsbadet någon gång i slutet på sextiotalet. Minnet därfrån är dock väldigt vagt, men har någon enstaka bild därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en tältsäng, vi hade två, men jag tror det var mina föräldrars tältsängar.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer