Petri 35E


I serien kameror jag ägt och använt, så kommer jag till min första egna kamera, en Petri 35E, den fick jag på min 20-årsdagen 1976.

Det första som jag gjorde var att åka ned till kyrkogården och fota min farmors grav med alla blommorna, då hon begravts dagen innan.

Denna kamera fick vara med på fester, bilturer och semestrar under ca 4 år, funkade i alla lägen och flertalet av dessa bilder finns fortfarande i fotoalbumen här hemma.
En relativt enkel kamera men ett stort steg upp från dåtiden Pocket- och Instamatickameror som var populära under dessa år.
Genomsiktssökare och avståndssymboler på objektivet, säkert någon varning för underexponering i sökaren (minns faktiskt inte).
En kameratyp som tillverkades av i stort sett alla kamerafabrikanter under den tiden, gjorda för småbildfilm 24x36mm.
Min nästa kamera efter denna min första blev Chinon CE-4 [Länk]

Kommentarer