Jag och min termos och Clifford

På väg ned mot norra Skåne blev det lagom med en kaffe på denna rastplats utmed gamla E4/Riksettan. Eftersom jag i förra inlägget [här] dokumenterade platsen för Motell Finnveden kändes det som om jag kanske skulle göra ett "revisited"-inlägg om gamla Motellet Gyllene Rasten och minnesstenen av Metallicas basist Clifford Lee Burton som förolyckades ungefär här den 27 sep 1986. För tre dagar sedan 14 juni 2018 mottog Metallica Polarpriset.

Nu hade de flyttat stenen från det nedlagda motellet till denna rastplats, vilket kändes mer rätt, och av motellet fanns inget som skvallrade om just värdhus och motell. Nu var delar av bygget rivet och omgjort till bostäder.
[Mina gamla inlägg om platsen här].






_________________________
Från Aftonbladet 30 maj 2004:
1986 hade Metallica spelat i Stockholm och var på väg till Köpenhamn. I höjd med Dörarp norr om Ljungby förlorade föraren kontrollen över bussen och kraschade i ett dike. Cliff Burton kastades ut genom ett fönster och krossades under bussen.
- Varje gång vi kommer till Sverige tänker jag på det. Det är trist att minnas olyckan, men bra att komma ihåg Cliff, har Kirk Hammett tidigare berättat för Aftonbladet.
Så för några månader sedan fick Mattias Ekberg idén att hedra Burton med en minnessten.
Idén har nu godkänts av kommunen i Ljungby. Och av Metallica själva.
- Jag träffade dem i onsdags i Köpenhamn och de tycker idén är fantastisk. De sa att de ska ringa upp Cliffs pappa och berätta om detta, säger Mattias Ekberg.
Gruppen skrev på ett godkännande och nu ska bara pengar till stenen samlas in.
- Vi ska ta hjälp av fans världen över. Tanken är att vi på platsen ska ha en svart sten och en skulptur av Burton och hans bas, säger Mattias Ekberg.

av Linda Hjertén [länk]
___________________

En bit in i skogen råkade jag hitta en dold geocache till minne av Clifford Lee Burton. Fast ni Geocachare... jag skvallrar inte om platsen :-)

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer