Artificial intelligence


... förkortat AI. För mig som haft fotografi som hobby sedan 1976 börjar nu känna mig lite besviken. Att unga nyfikna teknikintresserade börjar använda AI för att framställa spektakulära bilder kan jag kanske ta. Men när jag ser att fler och fler i bloggflöde och Instagramflöde använder AI till att framställa en vacker bild då känner i alla fall jag mig lite besviken och lurad. 
För vi är många som hela tiden försöker få fram bra bilder i ett hantverk med våra kameror eller smartphones där ute i verkligheten. Att fler och fler sitter framför datorn och fantiserar fram en bild i AI och som sedan publiceras i blogg eller Instagram känns i vart fall för mig inte rätt. Än så länge kanske de flesta skriver om att bilden skapat med AI... men när "råkar" man glömma skriva det. Nya Smartphones har och kommer att ha inbyggd AI för att förbättra eller kanske manipulera en tagen bild. 


Denna blogg och mitt Instagram kommer aldrig att innehålla en AI-framställd bild eller ens AI-förbättrad.

Bilden ovan är en Agfa reklamannons från 1965 som jag manipulerat genom att lägga in ordet AI, dock inte med AI.

Kommentarer

  1. Håller med dig. Jag börjar bli lite skraj för AI. Vad kommer det på sikt att göra med vår verklighetsuppfattning. Visserligen har jag lärt mig att vara kritisk till det som producerats genom åren. Inte främst foto, utan text. Men nu blir tilliten snabbt mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att det känns tråkigt att inte veta om bilden och motivet är verkligt. Särskilt om jag skulle kommentera och lovorda bilden och fotografen.

      Radera
  2. Ja, jag har en bild på instagram där jag råkat klicka på AI - det måste jag ju ha gjort - men jag begriper inte hur? Bert kommenterade det hela, annars hade jag inte märkt det. Personligen tror jag att AI - inte inom medicinska områden dock - kan bli värre än Donald Trump och då är det illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där är det lätt att klicka fel då man skall klicka i var bilden är fotad eller att den är gjord med AI. Det rullar mellan dessa båda alternativ på samma linje. Allt tycks bli värre med Trump vid en ev. presidentpost.

      Radera
    2. Ja, nu hittade jag inlägget! Jag ser att det växlar mellan Skallkrokens hamn och AI. Då är det säkert därför?

      Radera
    3. Ja är nästan säker på att det är därför. Jag har också gjort fel men sett mitt misstag.

      Radera
  3. Skövde-Putte20 oktober, 2024

    Så är det. Lite som i filmens värld, där man förr kunde utbrista; "wow", när de svulstiga mass-scenerna rullades framför ögonen. Att jämföra med exempelvis "Ringen"-filmerna, där man upphört att imponeras, då man visste att allt man såg var fejk. När filmen "Cleopatra" visades, visste man att om 50 000 personer syntes i bild, var det 50 000 människor på riktigt. Det blir liksom inte roligt längre, både gällande film och stillbilder. Alla kan fejka allt. Gôrtrist, om du frågar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känner jag också om filmer. När man såg de gamla mastodintfilmerna typ Ben Hur, Spartacus, m.m. blev man hänförd numera vet man att det mesta nutida är fejk. Lusten att fota blir lite mindre kul känner jag.

      Radera
  4. Det är upp till oss att visa att vi tar naturligare bilder än AI. Naturligtvis går de bort. Vi kämpar på.

    SvaraRadera
  5. jag förstår mig inte på AI så det är ingen ide att jag börjar att förstå det
    men det är väl lika som när google kom till en gång i tiden helt plötsligt så hade man all info om det mesta på datorn i hemmet
    Helt klart så kan det säkert vara en hjälpande hand i vissa lägen som att jaga bovar och sånt på stan
    men i det hela så tycker jag inte om AI och jag försöker att hålla mig borta ifrån det så gott det går
    genom att jag inte använder mig av microsoft edge och copilot eller för den delen chrome
    vad gällande foto så är det mycket beklagligt att AI har letat sig in även där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att AI är bra på många sätt, men att använda AI för att göra bilder som sedan läggs ut på blogg eller Insta det går bort för mig.

      Radera
  6. Jag vill inte använda AI för att framställa bilder. Däremot använder jag Lightrooms AI-tjänster när det gäller brusreducering och i vissa fall även för att ta bort, t.ex. damm. Jag tycker det är en spännande teknik, däremot är jag rädd för vad människor gör med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga nu är att Adobe gör reklam för att lägga till saker som inte fanns och ta bort det oönskat på originalbilderna, klonverktyg har ju funnits sedan Adobes begynnelse. Men att fejka och manipulera en bild så det blir en helt annan, inget eget hantverk utan bara skriva in vad man vill ha i bilden. Man sitter och har höga tankar om fotografen och fascineras av bilden, så är hela eller stora delar fixade med AI i Adobes eller andra program.

      Radera
  7. AI-manipulerade bilder, Nej tack! Förr sa man att man skulle vara så noga innan man tog en bild att det inte skulle behöva göras några redigeringar men få blev det som det blev ibland. Ifrån en måttlig redigering till AI-manipulerade bilder är dock steget riktigt långt. Det jag tycker är mest synd är att man aldrig helt kan lita på om en bild är verklig eller ej! Här blir det inga manipulerade bilder. Vi får nöja oss med att vara glada amatörfotografer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tänker vi lika. Tack för synpunkterna.

      Radera
  8. Är ingen fotobloggare och är inte ens i närheten av till exempel dina fotokunskaper. Men även jag är tveksam till AI-fotografering. Okej, jag medger att jag använt mig av AI för bilder några gånger, men då gällde ett "skräddarsydda" julkort eller påskkort till bloggen som skulle innehålla fotbollar. Där fanns inga fotografier som förelaga.
    Är helt emot allt som "förställs" och förvrängs, men förstår att 15-åringar tänder på det på sina platformer.
    Att använda AI för text har jag inte gjort alls. Men när man läser snabbnotiser på till exempel Aftonbladet är det ju uppenbart att det är AI. Dessutom erbjuder fler och fler webbsidor chattar med AI. Är absolut ingen bakåtsträvare, men helt köper jag inte den nya teknologin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, vi är ganska eniga.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.