På jakt efter dimma vid Torpa och Hofsnäs

Det var en dimmig morgon när jag tittade ut. Tänkte att jag kanske borde ge mig ut med bilen en tur för att kanske få några dimbilder. 
Gav mig av mot Hofsnäs och Torpa kanske något lite för sent misstänkte jag. På vägen dit lättade dimman betydligt men jag kanske kunde få några fina höstbilder i alla fall. 
När jag kom mot Hofsnäs tätnade dimman över Åsunden och Torpasjön och jag kunde få en del bilder jag blev nöjd med. 
Då hembyn inte ligger så långt ifrån Torpa så tog jag mig dit. 

Jag hade sett ut en skogsväg jag tänkte vandra så jag parkerade vid badplatsen. Hörde att det pågick avverkning i skogen där skogsvägen gick så jag avvaktar med den vandringen. Fotade sedan lite vid badplatsen.
Länghems vattentorn
Trodde först att de var ett par rovfåglar som satt på stolparna, men genom zoomen såg jag att det inte något så spännande.
En ko tittade sömnigt upp när jag tittade ut genom bilrutan.
Jakttorn i dimma.

Intill Hofsnäs herrgård är det en fin allé.

Nedre Åsunden, här var dimma tät och fin.
Stora kontraster, nästan monochrome bild.
Torpasjön
Torpasjön
Nedre Åsunden
Nedre Åsunden
Nedre Åsunden.
Spindelnät i kanten av Torpasjön.
Spindelnät vid Torpa Stenhus.
Badplatsen vid Ramsjön (numera envisas de med att officiellt skriva med två M).

Kommentarer

  1. En väldigt fin skildring av hösten och visst är det värt att kliva upp tidigt för att fånga dimma i morgonsol. Bilden på den dimmiga allén absolut favorit bland många utmanare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag skulle åka dit i morse också men dimman var inte lika tät här hemma så jag avstod.

      Radera
  2. Som vanligt är kompositionen av dina bilder makalöst bra oavsett dimma eller inte. Tänker alltid på Robin Hood och Sherwoodskogen när jag ser dimmiga foton.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.