S:t Olof vid Kyrkesund

Det var första gången jag skulle kontrollera en båt som heter S:t Olof vid Kyrkesunds brygga. Bryggan var väl dold bakom ett antal fiskebodar. Jag gick ut på bryggan och som vanligt här ute vid öar och sund trodde jag båten skulle dyka upp vid horisonten utmed det lilla sundet och komma in och lägga till vid bryggan. Jag står och spanar åt höger och vänster och enligt tidtabellen närmar sig det ankomst. Då jag ser en man komma gående ned till en liten båt som ligger förtöjd tvärs över vattnet ca 50 meter från mig. Han går in i båten, startar den och lägger ut. Jag ser att han börjar göra en stilig sväng och lägger till vid bryggan där jag står. Till min förvåning ser jag att båten heter S:t Olof och detta var linjen som kördes efter tidtabell och det var denna färja/båt som skulle kontrolleras. Efter en stund avgick båten till motsatta sidan... alltså 50 meters båttur igen. 😕 

En arbetsdag som jag fotodokumenterade 2014-09-11

2015-04-23 var jag där igen då S:t Olof skulle gå i pension på linjen och den nya båten - Härön, skulle tas i drift. Jag skulle kolla upp så allt var installerat och där det skulle för resenärerna på båten.

Kommentarer

  1. Så fina bilder från lilla fina Kyrkesund. Sist vi var där var nog när vi var på Pilane för något år sedan. Vi har tänkt åka över till Härön och vandra någon gång men det står ännu på att-göra-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det var ganska trevligt att jobba i dessa trakter, numera blir det inte alls lika ofta som förr.

      Radera
  2. Och jag tänker alltid att ååå, så vackert det är i Bohuslän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det. Kan tänka mig att det är vackert om man kommer med en båt och kan resa genom alla sund och runt öar. Det är mycket kringliga vägar om man skall ut till dessa ställer med bil.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.