Hur Old school är jag?

1. När hyrde du senast en film? En VHS eller DVD film från videobutiken, då får vi nog gå tillbaka till minst 2012-13? På SF-Anytime (streaming) var det kanske under 2024. Senast jag köpte en BluRay-box var Vänner för några månader sedan. Men jag/vi orkade inte se mer än halva första säsongen. 

2. När ringde du senast för att beställa något? Ringde och hörde om lagersaldo var kanske 3 veckor sedan, jag beställde men åkte dit för att hämta och betala. 

3. När skrev du senast ett handskrivet brev? Länge sedan, jag minns inte. Nog skulle man skriva mer med penna och på papper. Jag känner att jag är helt kass på att hålla stilen och blir trött i handen av att skriva, sorgligt egentligen. 

4. Vem känner du som fortfarande har hemtelefon? Ingen. När Telia monterar ned kopparnätet på alla mindre orter har man ingen chans att ha kvar fast telefon. Men en fungerande fast telefon var för ca 2 år sedan innan de monterade bort kopparnätet i byn hos mor och far. 

5. När faxade du senast ett dokument? Jag har aldrig faxat eller använt fax vad jag kommer ihåg.

Kommentarer

  1. Jag känner inte heller någon med fast telefon. Inte vad jag kan minnas iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går verkligen fort nu när man monterar ned kopparnätet för fast telefoni.

      Radera
  2. Bibliotek har fortfarande dvd-filmer till utlån, vi fick fiber förra året... Jag föredrar mejl, många har svårlästa handstilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har väldigt bra utbud fortfarande, kul! Jag föredrar också mejl.

      Radera
    2. (kan även streama nya filmer gratis med bibliotekskortet)

      Radera
    3. Tror faktiskt jag gjort det också. Tack för tipset i alla fall!

      Radera
  3. Jomen fax har jag använt i jobbet tidigare. Nu handlar det väl snarare om att scanna document men inte ens det sker speciellt ofta nu när man kan skriva under saker elektroniskt.

    Min handstil har verkligen blivit bedrövlig med åren och då gör jag ändå alla anteckningar på jobbet på gammeldags vis med papper och penna så lite skriver jag faktiskt varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog vilja öva på skrivstil lite mer det skulle behövas. Jag har inte haft arbeten där det skulle faxas.

      Radera
  4. jag sparar på människors handstilar. har massor av recept som folk har skrivit ut för hand till mig. handskrivna brev har jag sparat en del. bl. a. för handstilarnas skul. fax var inte så dumt på den tiden det egav sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul idé att spara på handstilar. Finns nog väldigt många vackra. Jag har nog några recept från min mor.

      Radera
  5. Se där....då är vi två som har problem att skriva för hand....andra måste ju kunna läsa det hela också eller hur?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Jag hyr aldrig (mycket sällan) filmer, jag hittar många bra (gamla) filmer i appen Apple TV som jag har i TV-apparaterna. Ofta till att köpa för samma pris som hyra 49 kr, inte nya filmer så klart.
    En man som heter Otto (Tom Hanks) har kommit på Netflix nu, den känner jag att jag vill se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När barnen var yngre blev det nog en tre filmer över en helg. I början tillsammans med en MovieBox senare köpte vi VHS och efter det DVD-spelare.

      Radera
  7. Visst är det aningen sorgligt att man drar sig för att skriva ett brev från hand. Det går ju fortare med ett mejl och det är gratis. Men handstilen som en gång i tiden var riktigt fin är ju grymt ful nuförtiden...
    Har faktiskt aldrig hyrt filmer, inte streamer jag dom heller.
    Fax däremot har jag använt ofta i jobbet, men det är minst 20 år sedan. Det märkliga är att sjukvården än i dag använder fax dagligen för patientinformation. Det verkar vara säkrare att använda fax än mejl med bilaga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta blir det SMS eller telefon samtal eller ett facetimesamtal. Brev finns nästan inte i tanken längre för oss.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.