Hemma bäst

1. På hur många ställen har du bott? 
Som vuxen är jag inne på mitt 4 boende tillsammans med min fru. 2 lägenheter i Borås under 4 år, därefter köpte vi villan i Brämhult/Borås där bodde vi i 40 år och nu inne på vårt andra år i lägenheten här i Tranemo, 4 mil från Borås.

2. Vad är det bästa och sämsta med där du bor? 
Bästa är att allt är nytt i lägenheten, vi bor lite högre upp än i villan och att inget behöver göras. Fast ibland kan det vara skoj att ta tag i något men då har jag mina föräldrars hus och tomt att sköta. 

3. Var skulle du vilja ha ett andra hem? 
Tankar på en stuga långt in i skogen kommer ibland. Tills jag tänker ett andra varv och då ser jag alla nackdelar med det. 
Tankar på att ha husvagn igen och kanske husbil poppar också upp ibland. Men som sagt jag ser mer nackdelar än fördelar där också. 
Det här med att inte äga något (mer än en bil) är ganska befriande numera. 

4. Hur vill du inte bo? 
I tält 😉 

5. Vilken förändring vill du göra hemma? 
Är väldigt nöjd som det är nu faktiskt.

Kommentarer

  1. Strålande bra inlägg. Cool bild och snyggt fixad textmassa. 💙

    SvaraRadera
  2. banken tyckte inte att vi hade råd även till sommarstuga när vi byggde huset, lika bra det, för nu bor vi i "sommarstuga" året om! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kunde det vara förr, innan bankerna öste lånade pengar över en.

      Radera
  3. Hahahaha...vem vill bo i tält.... :) Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Kul och intressant läsning! Upptäckte, när jag tänkte efter, att jag - inom loppet av sjutton år - hann bo i tre olika lägenheter i Ystad, samt i huset någon halvmil därifrån. Dessförinnan lgh i Lycksele, Sollentuna och Kungsängen, villa i Malå och nu, de senaste fjorton åren, i pv:s hus här på vischan i Halland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag inser att jag inte bott på så många olika platser. Jag kan lägga till 3 till under mina första 20 år.

      Radera
    2. Och de tre lägenheterna i Ystad var alla på samma gata ,-).

      Radera
    3. Ja varför krångla till det. :-)

      Radera
  5. Nej i tält vill man inte bo nu för tiden. Gjorde ofta det när jag vandrade i fjällen, men det var då det! Det positiva med att flytta många gånger är att man gör sig av med lite prylar varje gång. Men det samlas fort nya!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Downsiza och rensa är en fördel med att flytta, det har vi verkligen gjort nu iom flytt till lägenhet.

      Radera
  6. Hahaha! Nej, skulle heller inte vilja bo i tält, inte i husvagn/husbil heller. Åtminstone inte permanent;-)
    Du har inte flyttat mycket - grattis, då har ni sluppit en massa stök;-)
    Visst är det skönt att flytta in i ett nybyggt hus, där man slipper åtgärda/reparera/renovera. En himla tur att du har dina föräldrars hus som du kan "leka" med;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har inte blivit många ggr, trivts i villan under alla år. Men skönt att slippa tomtskötsel och ev. reperationer på huset.

      Radera
  7. Kul att läsa andras svar! Att bo i tält - kanske kul som frivilligt nån dag eller en helg, men inte allt för länge :)
    Husvagn och husbil hade jag också kunnat skriva in - drömmar, tankar - men sedan ser man ju realiteterna och jag är ändå 62 år gammal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Man har sina drömmar med kanske många skall just stanna vid drömmar,

      Radera
  8. Det var längesen jag sov i tält men tyckte det var mysigt. När vi tältat ett par somrar blev det husvagn. Jag skulle lätt kunna bo permanent i en husbil. Men det är inte ekonomiskt möjligt . Min nya lya är inte mycket större än en husbil..-.Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tältade i barn- och ungdomstiden, sedan blev det också husvagn. Tack för kommentaren. Trevlig helg!

      Radera
  9. Tält! Nä det var länge sen ... och det saknar jag inte! Kul att bo i lgn där allt är fräscht.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tält är väl snart 50 år sedan, ingen saknad hos mig heller :-)

      Radera
  10. Jag ser också nackdelar med att äga flera boenden eller stora kapitaltunga fordon. En av anledningarna att vi flyttade ut i husbilen istället för att ha både husbil och lägenhet :) Nä fy för tält, inget för mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att husbil verkar bra och trevligt. Men så kommer allt praktiskt som skall till, då svalnar det.

      Radera
  11. Haha, tält vill inte jag heller bo i. Att bo ute i skogen låter bra i teorin men tror inte att jag heller skulle vilja göra det faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä då blir det utan vatten, el och med utedass om man skall ha det riktigt ute i skogen utan grannar. Så det stannar vi tankar.

      Radera
  12. 4 flyttar i vuxen ålder, jag skrev 5 men den första i hustruns lilla etta varade bara någon månad så den kan väl knappt räknas.
    Ett andra hem ute i skogen, det finns inte på kartan för mig, däremot har jag ibland tänkt på husbil. Precis som du kommer jag fram till att det skulle bli fler nackdelar än fördelar. Kanske skulle jag kunna tänka mig att hyra en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hyra en husbil vore nog det bästa, eller hyra en liten stuga i skogen kanske.

      Radera
  13. Tja, det där med tält... Fast vi bodde en vecka i tält i Italien och det var faktiskt inga problem. Riktigt mysigt, men då var vädret helt perfekt för att tälta. Det vi däremot börjat prata om är att flytta till lägenhet, men samtidigt även dra iväg långt söderut med husvagn över vintern. Hatar den mörka kalla perioden här hemma. Nåja, vi får se hur det går för det är några år kvar till frugan går i pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå man skulle väl klara några nätter i tält. Alltid kul att ha några tankar och planer om framtiden. Man är klart mycket friare i en lägenhet, bara låsa dörren och sticka iväg.

      Radera
  14. nej, fy för tält! men en liten husbil tycker jag låter trevligt. men som det nu är har vi litet hus och litet sommarhus men sommarhuset får barnen ta över mycket snart. jag uppskattar den gröna plätt som är vår trädgård och den lilla altan som är så alldeles utmärkt att äta frukost på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter trevligt. Tack för kommentar!

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.