Motor- Bank & Leksaksmuseum i Södratorp

Vi åkte planlöst söderut på västra sidan om sjön Bolmen plötsligt dyker ett helt nostalgiområde upp, dessutom helt tomt på folk. 
Det är dessa överraskningar man längtar efter då man åker små vägar helt planlöst. Dessutom okänt för oss och då har jag ändå ganska bra koll på sådant. 
Vi kör in på planen för att fota det vi ser. Från verkstaden kommer en man ut som utan att vara påträngande eller så välkomnar oss och säger att det är fritt fram att kolla runt och fota vad vi vill. 

Vi säger att vi tänkte ta vår medhavda fika först vid bilen. Men sitt här vid borden utanför verkstaden säger han. När vi dukar upp fikat kommer Lennart som han heter och en kompis ut med sitt kaffe och slår sig ned. Där sitter vi och har ett trevligt samtal. 

Jag har ett museum också säger Lennart, jag kan öppna det säger han, men det kostar 40 kronor. Vi svischar 100 och så får vi en fin historia om varje avdelning och många av de föremål inne i det stora museet. 
Vissa ställen man kommer till går inte att fånga på bild utan skall upplevas, detta var ett sådant ställe, för oss som gillar nostalgi och retroställen. 
Så här kommer bara några av de bilder jag fotade, och även de jag fotade visade bara ett fåtal av de prylar som fanns här på Södratorp och inget inifrån det stora museet.

Bilder från 2024-07-18.

Kommentarer

  1. WOW! Vilket otippat besök om man säger så. Helt underbart och vilken gästfrihet. Det är sånt man saknar i stor-Stockholm. Bilderna är helt fantastiska. Hoppas Lennart fick en uppsättning:-)

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart ställe! Sedan är det så kul att se dina och fruns bilder från samma ställe, då olika det ändå kan bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur är väl det för er som kollar. :-)

      Radera
  3. Trevligt utflyktsmål! Denna åker upp på framtidslistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara värt ett stopp i framtiden.

      Radera
  4. Sådär ska en kiosk se ut :) Man kommer ihåg hela trappen framför för när man var lite och skulle peka på en sån och en sån, sedan kom följdfrågan -hur mycket har jag kvar? Man hade väl 25 öre i fickan på sin höjd 50 öre :) Jag kommer inte ihåg vad veckopengen var på 60 talet... jag minns en Daim kostade 25 öre typ 1968-69...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, en kiosk skall se ut så här.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.