Åminne Bruk i Åminne

Återigen ett sånt där ställe vi inte hade en aning, men så ofta stöter på då vi kör planlöst på de mindre vägarna. Vi såg en liten skylt om "Bruket" och svände fram och in på området. Där gick vi runt och fotade utvändigt i den gamla fina bruksmiljön. Jag såg en dörr stod öppen så jag gick in. Trodde det var hantverkare eller något där inne, men det var tomt. Men jag gick vidare längre in i de gamla lokalerna och fotade. Efter ett tag ser jag konstverk på de gamla tegelväggarna och de blir fler och fler. Då förstår jag att det också är en konstutställning i lokalerna. Jag hade gått in bakvägen och sist kom jag fram till entrén. Verkligen en fin och häftig kontrast att ha konstverken i denna bruksmiljö där mycket av de gamla maskinerna fanns kvar.

 

Bilder från 2024-07-12

Kommentarer

  1. Vilka BILDER!!!! /Elisabet (Men hur kan detta lämnas olåst ???).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det var öppet och två personal i lokalerna, det var bara det att jag gick in bakvägen genom ett förråd där några målare ställt sina prylar.

      Radera
  2. Vilket häftigt ställe och då ställa ut konst på denna platsen! Det får vi kolla upp var det ligger. Dina bilder är otroligt fina och jag som gillar rostiga ”grejor” fick mitt lystmäte, alla kategorier! Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni gillar denna typ ab ställen också. Tack.

      Radera
  3. Fantastiska bilder! Det är bara du som kan nosa sig fram till ett sådant bruk och återge stämningen i en "lokalen". Fick någonting följa med er hem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen mer än bilderna på minnekortet. Jo en glass i magen också :-)

      Radera
  4. Jag älskar dessa bruksmiljöer, inte minst när man kan titta in i lokalerna och drömma sig bort till den tid där det begav sig. Vi gjorde två korta stopp vid två bruk under vår resa till Karlsborg. Kommer på bloggen inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis så jag gör och tänker också. Man inser mycket och hur slitsamt det var och hur miljön egentligen var för arbetarna.

      Radera
  5. Vilka bilder och vilket ställe! Man blir helt hänförd när man ser sådana här övergivna platser. Dessutom verkar det ju väldigt befriat från skadegörelse och klotter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes väl bevarat och inte för tillrättalagt utan man fick in känslan för bruksmiljön. Konsten gjordes sig bra där också.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.