Saxhyttan och Saxhyttedammen


Vi skulle kolla upp entrén till Store Mosse, men jag tänkte också försöka hitta vägar som vi inte åkte förut i denna del av Småland. 
Jag gillar att kolla på Google Maps för att försöka hitta platser eller vägar som från ovanperspektivet i alla fall ser intressanta ut. 
Jag såg ett litet samhälle som hette Marieholm som jag inte hört förut och vid förstorning på kartan såg jag en vattenkanal in till byn. Vid närmre koll på kartan poppade ord som "bruk" upp på kartan och då blir det ofta intressant i våra fotoögon. 
Så vi satte oss i bilen nästa dag för att ta oss de behagliga 5 milen till samhället på små utvalda vägar och sedan vidare till Store Mosse. 

Strax innan vi kom fram till Marieholm dök en skylt "Saxhyttan" upp så jag vände och vi åkte in på grusvägen... och här är bilderna från området. 

 Nästa inlägg blir från Marieholm.

Kommentarer

  1. Vilket läcker område och så bra när det finns informativa skyltar! En häftig skruv med mutter… Ert slutmål, Store Mosse tycker vi också mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid trevligt med infoskyltar. Det var alldeles för mycket folk då vi kom dit så det får bli ett annat och tidigare (på morgonen) besök.

      Radera
  2. Älskar dessa spännande områden vi hittar runt om i Sverige. Syna att inte Saxhyttan bevarades till kommande generationer. Det som finns kvar berättar ändå en historia och tack till de som ordnar informationsskyltarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man förvånas ständigt vid likande byggnader och platser alla dessa stora huggna stenblock som baxades på plats.

      Radera
  3. Fint område! Och vacker bild på fjärilen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.