En pensionärs liv och leverne

Vad gör jag under dagarna, bl.a. försöker jag motionera genom att snabba promenader och cykla. 
Här har jag samlat några iPhonebilder under de två senaste dagarna. 

Idag cyklade jag en liten del av Pyttebaneleden, det går relativt lätt då det är asfalterad banvall. 
Pyttebanan gick mellan Falkenberg och Limmared men lades ned 1961. Nu är inte hela sträckan så här fin, kanske inte ens framkomlig på vissa delar utmed den gamla banvallen. 
Men mellan Tranemo och Strömsfors och fram till Kinds Golfbana är den så här fin, då blir det ca 1,5 mil enkel väg. Nu kan man cykla ända till Limmared men då får man växla in på en annan banvall strax nedanför mitt köksfönster, de fyra sista bilderna visar en liten den av den 6 km långa banvallen till Limmared och den banvallen fortsätter ända till Ulricehamn och Falköping. 
Mycket asfalterade banvallar finns det här i Tranemo kommun. 
- I närheten av vår lägenhet ser det ut såhär.
- Lämnat Tranemo och är på väg mot Uddebo.
- Första järnvägsbron.
- Här gjorde jag en avstickare ned till den nya gång- och cykelbron i Uddebo.
- Ån Assman i Uddebo
- Strax innan Strömsfors kommer andra järnvägsbron.
-
- Strömsfors Bruk
- Strömsfors
- Villan i Strömsfors efter ett mindre förfall renoverades den och är nu ståtlig byggnad. Som nu innehåller restaurang, hotell och evenemang.
- Gamla klockstapeln i Strömsfors
- Då var det dags att ta sig an de 9 km tillbaka till Tranemo, så han man samlat ihop 18 km idag.
- Nedanför mitt köksfönster står denna vägvisare till de olika cykelvägarna.
- Första järnvägsbron på väg till Limmared.
- Jälmån flyter ut i Tranemosjön och blir vid utloppet Assman.
Andra järnvägsbron som går över riksväg 27. Efter detta är det ca 4 km banvall till Limmared.

Kommentarer

  1. Kul att läsa och se dina fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Som vanligt - otroligt fina bilder. Och broarna är ju WOW!!! Du har många gång- och cykelväger som du kan välja bland, och de du visar hittills är ju inte bara i perfekt skick, det bjuder på mycket idylliska platser också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo det är en hel del olika sträckningar i väldigt fint skick.

      Radera
  3. Visst är det fint att cykla på de asfalterade banvallarna. Vi har cyklat i andra ändan på den, från Falköping till Blidsberg och hem igen. Sedan har vi cyklat från Ulricehamn och till Vegby, en otroligt fin sträcka. Fina bilder som vanligt och då fin omgivning vid broarna.
    Inte är det svårt att fördriva tiden som pensionär, vi fattar knappt att vi hunnit jobba…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev väl mer än 6 mil t.o.r. Starkt gjort. Jag har sett när jag åkt vägen till Falköping att det verkar vara fin banvall hela vägen. Har cyklat till Tranemo - Månstad t.o.r. men funderar på om jag skulle cykla fram till Vegby eller kanske mot Ulricehamn. Frugan kan ju hämta mig och cykeln om jag inte orkar på tillbakavägen. :-)

      Radera
  4. Aha är det så att vara pensionär :) Du flyter / cyklar på bra. Vackra bilder till många broar.

    SvaraRadera
  5. Det ser ut som att pensionärstillvaron är alldeles ypperlig sådana här dagar. Trevligt att ha fina cykelleder att motivera motionen och fotograferandet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.