En Camaro
Den stod parkerad lite anspråkslöst. En Chevrolet Camaro av 70-tals modell kanske av årgång 1974-75. Peaken för Camaro hade redan nåtts runt 1970. Svagare motorer och lagar om krocksäkerhet hade gjort modellerna lite tråkiga. Åtminstone tyckte jag det under dessa år. Men över min Vadstena klosteröl kom den i en annan dager då jag såg den blänka där borta under trädet. När ölen var uppdrucken tog jag vägen förbi och förevigad den. Det var den värd.
Klart den var värd det! En av de bilar jag kikat lite extra på, och ville köpa. Men det blev inte så.
SvaraRaderaJag kollade på en Camaro årsmodell 68, 1976. Superfin och bara att slå till. Men jag tyckte 18.000:- var lite mycket då. Så här i backspegeln har jag ångrat mig mer än en gång :-)
RaderaKöpte en nästa ny Golf strax efter för 21500 :-. Kanske säger det en del om hur prisbilden låg för törtiga amerikanare i bensinkrisens tidevarv/skugga.
RaderaEn snygg modell!
SvaraRaderaDet var lite mera muskler 68-70, nu gick ju allt att öka på i dessa konstruerade Amerikanska motorer. Ibland vet man ju aldrig vad man fick ut när man trixade. Idag mäts det mer. Camaron har vackra drag självklart. Snygg bild där i ljuset som vän. jag ser du nämner Golf, jag har haft några även en Sirocco :) Men roligaste minne jag har är när jag åkte min vassa Opel Manta mot kompisens GTI på en sådan där olaglig raksträckad bana ;) Första försöket låg vi lika över mållinjen andra försöket tog jag mer varv och mer hjulspinn typ och då vart han efter men ska också tilläggas att han fick in femman på andra försöket i stället för trean men Curt vågade aldrig växla ned för då hade jag vunnit med med fler metrar än det vart. Han sa ordagrant: Då hade du försvunnit! På toppfarten gick han bäst förstås. Siroccon utmanade en kompis mig mot en SAAB EMS som han tycke gick bra med 175 hk på framhjulen... men det slutade med att jag fick byta en ventil och säte åt honom på topplocket :) Sedan sålde Morgan den bilen :) Tänk idag då man programmerar bara :) Vrid har alltid varit nr 1 för mig. Värts bilen jag byggt tar jag en annan gång ;)
SvaraRaderaTack för en nostalgisk och fin berättelse. Själv var jag inte den personen som mixtrade med bilar, mer än att montera på lite utseendemässiga tillbehör.
RaderaUtseendet kan också vara snyggt ja. Jag var mer för att verka osynlig men med många hästkrafter under huven :) Många som stannade en efteråt frågade vad jag hade under huven? Sport luftfilter kunde jag säga, din bil måste gå dåligt :)
SvaraRadera:)
Radera