Gölingstorp breamader en del av Jälmåleden

2024-05-05. Spännande vandring på en liten del av Jälmåleden. Spåret går över mader och man vandrar 40 cm från Jälmåns kant. Nu hade vattennivån efter vintern och vårens höga flöden sjunkit så det gick att ta sig fram utmed denna del leden men det var fortfarande ganska lerigt. Det blev en macka och Cola innan jag vände tillbaka igen. Detta var en extra tur efter jag hade gått ca 7,1 km på en annan sträcka utmed Jälmåleden. 
Jag tyckte som sagt att denna sträcka som kallas Gölingstorp Breamader såg spännande ut nu när vädret var bra.
"Mader är ett ord som används för att beskriva sank ängsmark. Dessa våta områden kan inkludera strandängar, kärr, myrar, och våtmarker. De är ofta omgivna av vattendrag och har en rik näringshalt. Mossar får sitt vatten enbart från nederbörd, medan kärr och mader återkommande översvämmas av vatten från exempelvis floder eller sjöar."

Kommentarer

  1. Tänk så många fina leder och vandringar vi har här i landet och många i vår omedelbara närhet. Hos oss har den blöta vintern gjort att t ex ett par vandringar längs Hornborgasjön fortfarande är avstängda p g a översvämningar.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Mader och mossar kan vara både vackra och spännande. Dock svåra att fota tycker jag.

      Radera
  3. Det här med utsiktstorn kan man ibland luras av. Jag undrar vad man ser från tornet på bilden i inlägget som man inte ser från marken nedanför?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare