Vi zoomar in en trana i Tranemo

Tranan: Ahhh här var ett skönt område i den lilla mossen. Bara ett par snälla änder som simmar omkring och undar vad jag gör. Kanske är det första gången de ser hur vi tranor bygger ett bo.
Här kommer inga rävar eller andra fyrfota djur åt min och makens ungar, försöker de så fastnar de i mossen.
En riktigt fin plats det måste jag säga, med morgonsol. 

Men! vad hörde jag... ett slutarljud från en Nikon Z. Var finns kameran!
Det var då själva... Är jag inte ensam? Men var är den rackarns fotografen. Maken sa vi skulle stanna här och strunta i Hornborgasjön detta är. Men här finns tydligen de där fotograferna också... men var?!
Nu slutade det, jag hörde inte ens några kvistar brytas.

 

Där lämnade jag tranan för att inte störa bobyggandet.

Kommentarer

  1. Vilken mysig serie bilder på tranan! Det ser ut som om de bestämt sig för att stanna i era trakter. Här har de flesta tranorna försvunnit vidare norrut och igår när årets sista tranräkning gjordes var det bara drygt 600 kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag fick googla på vad tranan hade för sig då hon drog upp bitar av mossen på samma ställe under lång stund. Det stod att de gärna bygger bo exakt så här i en liten vattenrik mosse för att undgå rovdjur.

      Radera
  2. Hahaha! Så fina bilder och riktigt, riktigt rolig text till. Du borde bli barnboksförfattare:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer