Hyrde du TV på 70-talet

Den massiva reklamkampanjen för Thorn hyr-TV på 70-talet gjorde troligen att många avtalade en ganska dålig affär på sin kanske första TV. En i min absoluta närhet hade Thorn hyr-TV när jag träffade personen. Det sämsta i den affären var att man kunde köpa loss TV:n efter utgånget hyravtal... vilket personen i min närhet gjorde. Det roliga är att det var en läxa i hur man inte skulle göra i livet framöver och att så här snart 50 år senare kan vi skratta åt det.
... och snart skulle alla ha det moderna med Video, då låg Thorn i startgroparna med hyravtal på en Videobandspelare.

 

Kommentarer

  1. Jo, det där känner man igen. Vi var ett gäng som hyrde en avancerad video tillsammans i början på åttiotalet. Blev ju inte så många kronor per person, men jag var ansvarig för betalningen och orkade inte hålla på att tjata på folk om pengar varje månad. Därför la vi ner det och lämnade tillbaka efter hyrperioden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vad jag kommer ihåg aldrig hyrt något, men visst köpte jag på avbetalning någon teknisk pryl på 80-talet.

      Radera
  2. Kommer inte ens ihåg att det har förekommit! Å andra sidan leasar vi nu vår el-bil. Vet inte hur smart det är ...,-) hälsar Elisabet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklamen var nog vida spridd även in på 80-talet.

      Radera
  3. Köpte en svartvit TV 1970. Strax därefter en färg-TV på avbetalning. Däremot hyrde jag en jobbdator som jag fick köpa loss och det var ingen hit, så jag hyr inget mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom ihåg att mina föräldrar köpte en färg-TV lagom till olympiaden 1972.

      Radera
  4. Både hyrprylar och prylar man köper på avbetalning är ett måste om man inte kan köpa kontant. Men man får finna sig i att betala prylen två gånger. Så var det tex med den VHS-bandspelare jag köpte i slutet på 1970-talet eller så. Spara och köpa sedan sa alltid min mormor! och ack så rätt.

    SvaraRadera
  5. Men visst kommer jag ihåg den reklamen, nu när du påminner mig. Konstigt nog minns jag dock bara annonserna med Rolle Stoltz, inte med Carl-Gustaf Lindstedt.
    Vi hyrde aldrig nåt, utan köpte elektronikpryttlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill minnas att det fanns fler "kändisar" i dessa reklamer.

      Radera
  6. Jag undrar om inte min farmor hyrde sin tv in på 2000-talet... Av oklar anledning. Kul att få se annonserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det fanns Thorn hyr-TV in på 90-talet.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer