Ett gammalt vägräcke

... som bara en gammal vägromantiker finner nöje i. 😏

2024-04-05.
Många av de gamla riksvägarnas före detta dragningar är relativt lätta att följa via en gammal vägkarta typ KAK vägkarta. Ett tränat öga kan också se dåtida dragningar höger och vänster om den nya moderna sträckningen på nya vägkartor. 
Ni som följt denna blogg vet att jag har ett intresse av att utforska och följa dessa gamla vägdragningar. En sträckning som är väldigt svår, nästan omöjlig, att följa är sträckningen Borås - Gislaved fram till Nissastigen R26. Mest beroende att det inte fanns någon väg där R27 nu går fram. 
Man kunde givetvis leta sig fram via ett antal lokala småvägar som till slut kom fram till Gislaved. Det var först in på mitten av 70-talet som man kunde åka mer direkt från Borås och österut mot Gislaved och Värnamo på Riksväg 27. 
27:an drogs i stora delar brutalt rakt genom landskapet och sällan eller aldrig användes någon gammal väg utan nya sträckningen drogs genom skogar och över mossar och gjorde det lätt att nu ta sig mellan Göteborg - Borås - Värnamo. 

Här mellan Tranemo och Gislaved hittade jag en liten lämning av gamla vägen som under senare år kallas R27 (1962 kom vägnumret). De flesta delar av den gamla vägen ex. Tranemo och Gislaved är numera bara igenvuxen skogsväg om ens det och som sagt bara en intresserad finner nöje av att förstå. 
Ganska lång tid skall gå innan ett kraftigt vägräcke blir så här sönderrostat:
Lite fakta via Wikipedia

Riksväg 27 infördes år 1962 på sträckan Växjö–Värnamo. Före 1962 hette den länsväg 113. På sträckan Värnamo – Gislaved – Borås fanns då bara småvägar (förutom länsväg 154 närmast Borås). 
Resor Växjö/Värnamo–Göteborg fick ske via Halmstad och/eller Varberg

Vägen följde samma sträckning 1946 som nu mellan Hjortsberga och Rydaholm och förbi Bor. På 1970-talet förlängdes riksväg 27 till Borås. Man hade då byggt en helt ny väg mellan Lockryd (min anmärkning) och Gislaved. Mellan Gislaved och Värnamo fanns en onumrerad väg som byggts till god standard på 1960-talet, förutom att den gick genom Gislaved. 
På sträckan Sexdrega (Lockryd) –Borås fanns länsväg 154 (mellan 1945 och 1962 benämnd länsväg 107). Den sträckan förbättrades inte förrän ny väg byggdes Aplared-Borås på 00-talet, och var innan dess riksväg 27:s sämsta del. Den delen var under 1990-talet en av det svenska huvudvägnätets sämsta sträckor.

Kommentarer

  1. Fascinerande bilder! Det kräver en uppmärksam blick för att hitta dessa vägrester. Kul tema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, man får ha lite split vision när man kör ;-)

      Radera
  2. Leta gamla vägar är alltid kul. Finns ett antal man kört, åtminstone i Halland och Skåne. En av dem är Gamla Riksvägen över Hallandsåsen som är en "föregångare" till Riksväg 2. Härliga bilder med "natures revenge".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många vackra och fullt körbara gamla riksvägar och andra betydande vägar att utforska. Ibland kan man bara tyda på en bro eller vägräcke mitt i landskapet att det gått en väg där en gång.

      Radera
  3. Första bilden ser ut som två fötter/ben på räcket. Läckert för en fotograf som är lika förtjust i rost som jag;-)
    Sedan hade jag aldrig gissat på att det var ett räcke. Det är ju så "kraftigt" att jag var helt säker på att det var ett gammalt avloppsrör.

    SvaraRadera
  4. Häftiga bilder på gamla rostiga detaljer gillas skarpt!
    Här har vi gamla riks-6an som går längs E20 över Varaslätten. Den som jag som barn tyckte stora, stora vägen är idag en medioker liten biväg man kan gena på bitvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Den vägsträckan du nämner är ibland avhuggen rakt av på vissa ställen - Bra körbar bred asfalt som abrupt slutar i en odlad åker. :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer