Stenpiren i Lidköping

Den ståtliga stenpiren ut till fyren är den äldsta bevarade stadshamnpiren i Vänern och härstammar från 1847-53 då fyrplatsen anlades. Piren är gjord av släthuggen gråsten och har en gångbana av kalksten som med tiden har blivit delvis pågjuten med betong. 

Det var här som jag under en lunchrast i augusti 2009 som vanligt körde ut med bilen till piren på den lilla oansenliga två-hjulspårvägen som börjar mellan industribyggnaderna. Här var det behagligt att köra ut bilen för att slappna av och titta ut mot piren och vidare ut mot Vänern medan jag drack kaffe och åt en macka.  

Efter det gick jag ut och fotade dessa bilder där linjer leder in mot en punkt i bilden, nämligen fyren längst ut på piren. Nu var inte detta den enda gång jag fotade piren och vädret ut mot Vänern, det blev under åren väl fotodokumenterat. 

Det är med dessa snart 15 år gamla bilder som jag idag kommer att visa på Annas - Praktisera med Pixlar 5 - Ledande linjer. För det var just det jag ville ha fram i bilderna denna dag 4 augusti 2009 runt 11:30. 

Linjer mot mitt och med lite vinjettering som förstärker att blicken dras mot mitten av bilden.


Monochrome variant av samma motiv här under. Lite lustigt är, när jag kollade fotodata, är att denna bild fotad på samma datum och exakt samma tid ett år senare, alltså 2010.
Kameran under detta år var Olympus E-420 med en Zuiko 14-42mm.

 

Kommentarer

  1. Många linjer! Gillar den stående centrerade bäst.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder på den gamla piren! Trots att vi ofta är i Lidköping, eftersom en dotter bor där, har vi aldrig sett den här…. Det blir till att undersöka bättre vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är lätt att hitta. Den finns där Lidan genom stan har sitt utlopp, längst ut i hamnen så att säga.

      Radera
  3. ½²För mig en välkänd pir. Men har nog gått där enbart två gånger under 25 år. Däremot har jag gått fler gånger på piren vid småbåtshamnen.
    Kul lek med fotona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att bli lite hemmablind. Det var en avkopplande plats att stå en stund med bilen.

      Radera
  4. Första bilden på piren är helt underbar. Undrar om piren är kvar nu 15 år senare och om man renoverat den eller låtit den förfalla ännu mera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Den finns kvar och den förfaller inte utan den är i drift och det går in fartyg en bit i hamnen.

      Radera
  5. Väldigt fina bilder. Motiv som jag älskar. Jag har själv ganska mycket bilder på fyrar och pirar, men den här var ju lite annorlunda. Tänker på ledningarna i luften. Ser det fortfarande ut så idag, eller har man bytt ut ledningarna under efterföljande år?
    Jag som älskar svartvitt eller annan toning blev förtjust över den sista bilden. Fast den dimmiga horisonten på de första bilderna ger en annan känsla som jag också gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var där för ett antal veckor sedan och jag tror det såg exakt likadant ut.

      Radera
  6. Fina bilder på piren. Sista bilden, är den konverterad i något redigeringsprogram eller tagen med ett inbyggt filter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är redigerad i Photoscape X (gratis) med ett monochromefilter.

      Radera
  7. Fina bilder! Det är något visst med pirar och bryggor. Ögonen drar sig också till elstolparna och elledningarna (att de inte grävde ner ledningarna kan man ju undra över) som blir ledande linjer i dubbel bemärkelse ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. De drar till sig blicken.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare