Livet

... när man numera uppnått en viss ålder kommer ibland tankar om Livet vad som väntar och vad som varit. Elisamatilda vill då veta lite om våra tankar om just Livet.

1. Vem är du? En ganska nöjd man på 68 år som lever ett pensionärsliv fullt ut sedan 6 år tillbaka. Fotointresserad. Jag "måste" ta bilturer på okända små och medelstora vägar med jämna mellanrum. Kanske fota det som dyker upp vid sidan om vägarna. Numera blir det inte så långa bilturer som när jag jobbade med bilkörning under många år, hade milen i kroppen då så att säga. 

2. Vad gör du med livet? Det har jag också frågat mig. Men jag njuter troligen. Tar det lugnt, ibland lite för lugnt kanske. Försöker hitta inspiration till olika saker och intressen, vilket inte är så lätt märker jag i denna åldern. 

3. Har du en femårsplan? Nej det har jag inte, kanske jag vill göra vissa saker, inga storslagna saker utan ganska jordnära. 

4. Vad är lycka? Lycka är svårt, vad är det? Kanske att inte ha för mycket runt sig såsom, prylar, måsten, åtaganden, vara nöjd och leva i det lilla. Att ha en familj som har det bra i de äldre och yngre generationerna vid sidan om mig. 

5. Vad guidar dig genom livet? Det är ju kvinnodagen idag... så min fru! Nejdå men det är väl så i ett långvarigt äktenskap att man guidar varandra. 
En guide genom livet är kanske att vara vänlig, hjälpsam och stöttande till de som finns runt mig. 

Kommentarer

  1. Så intressanta bra svar du låter oss läsa på veckan fem.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa dina svar. Långvariga relationer spelar självklart en avgörande roll för hur livet ter sig!

    SvaraRadera
  3. blir mycket buss, promenader, har fina omgivningar, stadsturer, går ingenstans utan min kamera. Lycka är väl viss nöjdsamhet, har vänner som aldrig är nöjda, längtar bort...

    SvaraRadera
  4. i min familj har vi alltid älskat att köra på slingrande små vägar och bara njuta av naturen. Pappa tyckte att det var så roligt och de gjorde vi barn också. Småland och Blekinge erbjöd/erbjuder många fina utflykter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att bara köra planlöst på småvägar.

      Radera
  5. Håller med, ett bra äktenskap ger en bra guidning <3

    SvaraRadera
  6. Bra svar där jag håller med i de flesta svar. Jag saknar de där bilturerna på kringelikringvägar, min syn tillåter inte det. Men familjen är A och O. Mitt motto är: "Njut så länge du varar".
    Kollade just upp mina riktigt gamla fd arbetskamrater i Ed. Tre av dem har blivit 87, 90 och 94 och mår bra.

    SvaraRadera
  7. Intressanta frågor men inte helt enkla. I den åldern vi uppnått nu får man verkligen ta tillvara varje dag och nu har ett bra förhållande och andra relationer betydligt större betydelse än prylar och andra ytliga saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga enkla frågor, fick tänka och justera några gånger.

      Radera
  8. Nu var det vi som blev anonyma igen…

    SvaraRadera
  9. Du skrev nog det mest "genomtänkta" svaren till frågorna. Men så är du och Jan Erik de enda killarna som svarar. Kan lugnt säga att killars approach till sådana "livsfrågor" skiljer sig markant från kvinnors. Undrar varför... och det på Internationelle Kvinnodagen;-)

    Sedan kan jag bara gratta att du gick i "förtidspension", sålde villan och bosatte dig med SoF i en lägenhet högt upp i en "by".

    Sedan är det ju alltid en fråga hur nöjd man varit under sitt yrkesliv och vad man vill göra "sen". Du verkade ju ha älskat ditt yrkesliv, men ändå gick du i förtid...

    Men grejen är den - har man gjort det man velat göra och varit nöjd med, så är allt som följer sedan en bonus. Vi är rätt lika där - NJUT medan du kan. Ta det lugnt, för det är rätt så skönt faktiskt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP för en fin kommentar.

      Radera
  10. Kul att läsa dina svar, att du mår bra i din valda tillvaro och njuter av livet är härligt att läsa! Hoppas du får en fin lördag, kanske en fotoutflykt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, snart blir det lunch på Hofsnäs Herrgård, kameran följer med.

      Radera
  11. Tycker mycket om dina svar. Det gäller att njuta av livet medan man har det!

    SvaraRadera
  12. Visst får man anstränga sig lite när man blivit äldre, så man inte blir helt försoffad. Jag har ingen bil men väl ett busskort som tar mig både hit och dit och ibland får man traska en bra bit när man klivit av bussen för att komma fram dit man tänkt sig. Vintern har dock varit lång och seg o upplevelser och foto har fått stå tillbaka, nu ser jag fram emot en ny säsong. Varför får man inte vara lat? Efter ett långt arbetsliv gör man som man vill och orkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tankar, tack för kommentaren!

      Radera
  13. Intressant! Den "kidnappar" jag. Man har ju fått en annan syn på livet som pensionär, även om jag inte varit det så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, gör du det. Jo man får en ny syn på livet, kanske tid att reflektera mer.

      Radera
  14. Vilka bra svar! Vi är nog lika där... men inspirationen behöver jag inte leta. och det här med prylar ligger väl ok kvar då... frun står i andra änden och jag stretar emot på min sida :) Kvinnodagen slapp jag då bemästra mig med eftersom jag hamnade i kyrkan med ett dubbeldop då ordinarie fotografen kastat in handduken i sista sekund och Linda då inte sovit en blund och det andades panik lången väg. 107 gäster + Prällen, kantorn och så jag :) Det var bara att rafsa ihop kameror och objektiv för denna präst är en modern sak. Här gällde det att vara med från start. Ja och fånga alla ansiktsuttryck och slå ut alla mobiler gäller det att vara på tå:) Roligaste dopet jag varit med på under alla mina år. Prästen är mycket spontan och kommer fån min ort. Pensionerad numer, men hon kommer ihåg min canvas på Norrskenet som stod i kyrkan två månader från nov till och med dec ut kom hon ihåg. Den mätte 170 cm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... snabb utryckning! Tack för kul kommentar.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare