Jakten på Lasse Maja stenen i Dannike

Det hade sagts att Lasse Maja var på väg mot Torpa Stenhus nån gång på 1800-talet. Vid den gamla gamla landsvägen som nu är i stort sett en skogsväg sägs det att Lasse Maja övernattade under en stor sten strax intill landsvägen. 
Jag hade fått en hint om var stenen kunde finnas och beslutade mig idag 17/3 för att gå den gamla landsvägen från Hult till Lilla Mötet som jag tills igår trodde var en helt vanlig skogsväg. När jag kom fram till området där det förmodades att stenen skulle finnas hittade jag inget som kunde tolkas som en sten var under man kunde övernatta. Men ett stort antal andra enorma stenblock fanns där i området och som var eländigt att gå i. Jag gav upp och gick mot bilen igen. Väl hemma kollade jag än en gång över olika satellitbilder över området. Kanske jag hade varit några meter ifrån några andra stora stenblock.
Jag åkte dit idag också, men från andra hållet som jag såg var lite närmre. Jag irrade omkring ett tiotal meter från skogsvägen och plötsligt tornade en stor stenbumling upp mellan de täta granarna. Jag krånglade mig dit och gick runt stenen och då såg jag öppningen där Lasse Maja övernattade på väg till Torpa Stenhus.

Viktigt: Jag har sökt på nätet om detta i flera omgångar och ingenstans hittar jag något som kopplar ihop Lasse Maja med Torpa stenhus eller ens att han var i denna del av Sverige. Så allt är tydligen en gammal skröna uppdiktad av nån man eller kvinna förr i tiden. 
Under mina 68 år har jag heller aldrig hört någon Dannikebo prata om detta. Men det blev en trevlig fotoutflykt. Passade också på att leta upp den gamla glömda och gömda kanalen i Dannike som också är ny för mig.
iPhone 13 mini

Kommentarer

  1. Svar
    1. Jag tog med min kompaktkamera med 24-100mm men 24mm räckte inte som vidvinkel för att få med allt. Iphonen har en vidvinkel som är vidare än 24mm och den passade bättre.

      Radera
  2. Härlig plats. Som jag skrev på en viss frus blogg, så är det härligt att förena nytta med nöje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår fick jag en riktig lust av att vandra och fota, det blev tre olika platser runt byn.

      Radera
  3. MYCKET fina bilder med iPhonen, funderar på en dylik eller en annan, har inte riktigt bestämt mig. -:)

    Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är nöjd med iPhone 13. Jag tycker att de senare modellerna har en mjukvara som gör att bilderna blir väldigt "lättittade", utan för mycket svåra kontraster på den färdiga bilden.

      Radera
    2. Hm... minnet, du vet, skulle ju GIVETVIS vara, fina bilder ÄVEN med en iPhone!!! -:)

      Johnny

      Radera
    3. Ja´ igen, skulle vilja att du valde ett motiv, och tog en bild med iPhone och samma bild med annan valfri kamera, för att komma jämföra dessa, givet att i mån av tid och intresse.

      Johnny

      Radera
    4. Det skall jag göra.

      Radera
    5. Jösses, Tony, du hade ju kunnat ta en kopp Java, och sen fotat -:) Stort tack!
      Jag är en glad amatör, fotade mer förr, men inte i din divison, nu sker det ibland med en iPhone SE 3 gen.

      Jag gör bedömningen att jag klarar mitt behov, med en nyare iPhone, återigen stort tack för hjälpen!

      Johnny

      Radera
    6. Haha...
      Jag tänker att har man inte behovet av telezoomar eller gillar det tekniska med kameror, så klarar man sig absolut med en smartphone med bra kamera. Man kan så klart inte hårdredigera en smartphonebild i samma grad som man kan med en bild från nyare kamera.
      Min ene son åkte till Abisko med enbart en iPhone 11 pro och skickade fantastiska bilder till oss.

      Radera
    7. Jaha, du, Mästerfotografen, jag sk byta iPhone i juni, det står mellan 13, 14 eller 15, ska fundera, kolla, känna, väga, fråga vänner och bekanta, för att göra det bästa valet för mig och mina behov.

      Vill inte bära på någon systemkamera. Har sett mycket fina bilder tagna med nattläge på någon iPhone. Det räcker för mina behov.

      Johnny

      Radera
  4. Lite spännande med gamla sägner. Vi har ju de s.k. snapphanestallarna (Trollehallar) nere vid Rössjön, ca: tre mil söder om Laholm som vi ibland brukar besöka. Huruvida det verkligen stämmer att snapphanarna höll till där vågar jag inte säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket är nog sägner, men man får ett spännande utflyktsmål att söka upp

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer