Trollstigen 1970

Åldrade och blekta diabilder från en Norgeresa 1970. Jag har inte så många minnen av resan mer än vad dessa bilder förmedlar. 
Men som 14 åring uppskattade jag inte denna semesterresa med mina föräldrar.
Resan efter Trollstigen gick över vad jag minns ödsligt kargt landskap. Tråkigt så det förslår. 
Kanske var det inte så men genom en 14-årings ögon var det precis så. 
Jag ser nu att jag fotade en hel del bilder med min fars kamera under resan, ex. den mysiga fikastunden i gräset med alla ganska typiskt under dessa år. 
Så här 54 år efteråt skulle kanske en resa över Trollstigen och Geiranger vara fint.

Kommentarer

  1. Har sedan länge tänkt att ta en tur till Trollstigen men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner att det är dags att ta tag i de olika tankarna man har.

      Radera
  2. Idag skulle man nog uppskatta naturen där, men som 14-åring har man kanske andra intressen.

    SvaraRadera
  3. Var du mutat i första bilden? Ja 14 år var väl sista turen man måste vara med på typ. Men oj så mycket vackra bilder din far tog. Trollstigen finns på min lista att göra. Jag har införskaffat mig en liten skåpbil (ja det är ju bara jag och en kamerautrustning som ska med) Geiranger kan jag ha besökt från en dag via Torsby... har du varit till den stora bilskroten i Värmland förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det. :-)
      Bra tanke med en liten skåpbil.
      Bilskroten hade jag en plan att åka till. Men jag såg bilder och jag kände att det inte riktigt lockade. Jag var i bilskroten på Kyrkömosse i Ryd Småland 2010.
      https://kulturinatur.blogspot.com/2010/07/bilarna-pa-kyrkomosse.html

      Radera
    2. Jag har en lillebror tiotal mil därifrån och ska snart ned och hämta delar till skåpbilen som takräcke och dragkrok :) Så då blir det en resa över...

      Radera
  4. Ja, hög igenkänning med dessa bilder! Pappa hade pippi på Norge som semestermål och Trollstigen var ju måttligt intressant - mer som en
    skräckupplevelse !! - men han tyckte att det var sååå vackert och det var det ju, de gånger jag vågade titta upp ,-). Mamma hade då köpt sig en Super 8-filmkamera och bilderna från höga fjällmassiv och dessa omkringströvande getter, visades för alla som kom på besök, vare sig dom ville eller inte ,-). (Så småningom skulle hon bli en riktig duktig duktig filmare, tycker jag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var kanske den korta resan upp för Trollstigen det var var kul med hela resan. :-)
      Film hade varit kul, ,en även nu med filmfunktioner i mobil och kamera blir det sällan av att jag tänker på den delen.

      Radera
  5. Ps. Jag var då i samma ålder som du själv. Ds.

    SvaraRadera
  6. Trevliga bilder med fin kvalitet

    SvaraRadera
  7. Trollstigen har jag åkt på-till, tror jag var 15 och senare sen lite skidåkning över gränserna när vi var på skidresor på svenska sidan. Och Oslo fått något besök också. Men ingen längtan tillbaka. Kollegor har jag haft från Norge, en från Bergen och hon var väldigt nöjd med att bo i Stockholm.

    Roligt att se fotona och jag tänker på så snyggt klädd man var på den tiden. Kvinnor i kjolar och blusar i gräset och inte fanns det väl fästingar heller att stirra efter. Och män och pojkar så fina med och prydliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om klädseln. På 90-talet åkte vi runt södra Norge men då och då tog vi någon väg mer in i landet men tyckte att vi fick lite klaustrofobi med höga berg på båda sidor om bilen, och då var vi bara i södra Norge. :-D

      Radera
  8. Trollstigen är fantastiskt vacker resa!! Med Kringlande vägar som är nära stupen ned - Man bör nog ha en stål mage att åka där. Men jag kan upplysa att jag åkt denna och åldern minns jag ej för har åkt den två gånger. Den senaste resan var ca 1989-90. Då åkte vi nedför då vi hade varit innan i Riksgränsen, för att se när de åkte i backen under midnattssolens sista natt åkning för säsongen. Men på grund av den lilla snö som fanns kvar hade de tidigare lagt detta med 1-2 dagar medans det fanns snö kvar att åka på så tyvärr missade vi detta. :(

    Men då istället åkte vi då Trollstigen ner för att senare åka ut ur Norge och åkte in över Röros istället för vidare resa ner till High Chaparall och även Skara Sommarland, Vaxkabinetten nere vid Gränna och även dit för att se tillverkning av polkagris stänger.

    Men skulle mer än gärna åka där igen nu, men får se när tillfälle ges? Får kanske ta den resan samtidigt som Abisko, samt åter till Lapporten! Men hellst bör man ta Trollstigen på Vår/Sommar. Abisko under Norrskenets bästa tider! :) Vill ha fina bilder!!

    Ha en fin vecka! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en intressant kommentar.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare